לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240159
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240248
נדרים דף יא
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
גמ’. סברוה, מאי ‘לחולין’? ‘לא לחולין ליהוי אלא קרבן’. מני מתני’? אי ר”מ – לית ליה מכלל לאו אתה שומע הן, דתנן, ‘ר”מ אומר כל תנאי שאינו כתנאי בני גד ובני ראובן אינו תנאי’! אלא ר’ יהודה היא – אימא סיפא ‘ר”י אומר האומר ירושלים לא אמר כלום’; מדסיפא ר’ יהודה – רישא לאו רבי יהודה היא! כולה ר’ יהודה היא, והכי קתני, ‘שר’ יהודה אומר האומר ירושלים לא אמר כלום’. וכי אמר ‘כירושלים’ לר”י מי מיתסר? והתניא ‘ר’ יהודה אומר האומר כירושלים לא אמר כלום עד שידור בדבר הקרב בירושלים’? כולה ר’ יהודה היא, ותרי תנאי אליבא דר”י.
עמוד ב
תניא, ‘חולין החולין כחולין, בין שאוכל לך ובין שלא אוכל לך – מותר, לחולין שאוכל לך – אסור, לחולין לא אוכל לך – מותר’. רישא מני? ר’ מאיר היא, דלית ליה מכלל לאו אתה שומע הין. אימא סיפא, ‘לחולין לא אוכל לך מותר’, והתנן ‘לקרבן לא אוכל לך ר’ מאיר אוסר’, וקשיא לן, הא לית ליה מכלל לאו אתה שומע הין? ואמר רבי אבא נעשה כאומר ‘לקרבן יהא לפיכך לא אוכל לך’, הכא נמי הכי קאמר ליה ‘לא חולין ליהוי לפיכך לא אוכל לך’? האי תנא סבר לה כר’ מאיר בחדא, ופליג עליה בחדא; סבר לה כותיה בחדא – דלית ליה מכלל לאו אתה שומע הין, ופליג עליה בחדא – בקרבן. רב אשי אמר, הא דאמר ‘לחולין’, והא דאמר ‘לא לחולין’, דמשמע ‘לא ליהוי חולין אלא כקרבן’: טהור וטמא נותר ופיגול אסור: בעי רמי בר חמא, ‘הרי עלי כבשר זבחי שלמים לאחר זריקת דמים’, מהו? אי דקאמר בהדין לישנא – בהיתרא קא מתפיס! אלא כגון דמחית בשר זבחי שלמים ומחית דהיתרא גביה, ואמר ‘זה כזה’, מאי? בעיקרו קא מתפיס או בהיתרא קא מתפיס? אמר רבא, תא שמע ‘נותר ופיגול’,
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים