🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת יבמות דף קטז – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228829
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228708
יבמות דף קטז
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
למאי ניחוש לה? אי לנפילה – מזהר זהיר ביה, אי לפקדון – כיון דשמיה כשמיה לא מפקיד גביה, מאי אמרת? דלמא מסר ליה? אותיות נקנות במסירה! ההוא גיטא דאשתכח בסורא, וכתיב ביה הכי ‘בסורא מתא אנא ענן בר חייא נהרדעא פטרית ותרכית פלונית אנתתי’, ובדקו רבנן מסורא ועד נהרדעא, ולא הוה ענן בר חייא אחרינא לבר מענן בר חייא מחגרא דהוה בנהרדעא, ואתו סהדי ואמור, דההוא יומא כי איכתב ההוא גיטא, ענן בר חייא מחגרא גבן הוה. אמר אביי, אף לדידי דאמינא חיישינן, הכא לא חיישינן, דהא קאמרי סהדי דבנהרדעא הוה; מאי בעא בסורא? אמר רבא, אף לדידי דלא חיישינן, הכא חיישינן, דלמא בגמלא פרחא אזל, אי נמי בקפיצה, אי נמי מילי מסר, כדאמר להו רב לספרי, וכן אמר להו רב הונא לספרי, כי איתנכו בשילי – כתובו בשילי, אע”ג דמימסרן מילי בהיני, וכי איתנכו בהיני – כתובו בהיני, אע”ג דמימסרן מילי בשילי. מאי הוה עלייהו דשומשמי? רב יימר אמר לא חיישינן, רבינא אמר חיישינן, והלכתא חיישינן: קטטה בינו לבינה וכו’: היכי דמי קטטה בינו לבינה? אמר רב יהודה, אמר שמואל, באומרת לבעלה גרשיני. כולהו נמי אמרו הכי! אלא באומרת לבעלה גירשתני. וליהמנה מדרב המנונא, דאמר רב המנונא אשה שאמרה לבעלה גירשתני – נאמנת, חזקה אין אשה מעיזה פניה בפני בעלה? באומרת גירשתני בפני פלוני ופלוני, ושאילנא, ואמרו לא היו דברים מעולם. מ”ט דקטטה? רב חנינא אמר, משום דמשקרא. רב שימי בר אשי אמר, משום דאמרה בדדמי. מאי בינייהו?
עמוד ב
איכא בינייהו דארגיל הוא קטטה. איבעיא להו, עד אחד בקטטה מהו? מ”ט דעד אחד מהימן? משום דמילתא דעבידא לאיגלויי לא משקר; הכא נמי לא משקר! או דלמא, טעמא דעד אחד מהימן – משום דהיא דייקא ומינסבא, והכא כיון דאית ליה קטטה – לא דייקא ומינסבא? תיקו: רבי יהודה אומר לעולם אינה וכו’: תניא, ‘אמרו לו לרבי יהודה, לדבריך, פקחת תנשא שוטה לא תנשא? אלא אחת זו ואחת זו תנשא’. ההיא דאתיא לבי דינא דרבי יהודה, אמרי לה, ספדי בעלך, קרעי מאניך, סתרי מזייך. אלפוה שיקרא? אינהו כרבנן סבירא להו, אמרי, תעביד הכי כי היכי דלישריה: מתני’. בית הלל אומרים, לא שמענו אלא בבאה מן הקציר ובאותה מדינה וכמעשה שהיה. אמרו להם בית שמאי, אחת הבאה מן הקציר ואחת הבאה מן הזיתים ואחת הבאה מן הבציר ואחת הבאה ממדינה למדינה, לא דברו חכמים בקציר אלא בהווה. חזרו בית הלל להורות כבית שמאי: גמ’. תניא, ‘אמרו להם בית שמאי לבית הלל, לדבריכם, אין לי אלא קציר חטים; קציר שעורים מנין? ואין לי אלא קוצר; בוצר מוסק גודר עודר מנין?’ אלא מעשה שהיה בקציר והוא הדין לכולהו, הכא נמי מעשה שהיה באותה מדינה והוא הדין לכולהו. ובית הלל? באותה מדינה דשכיחי אינשי – מירתת, ממדינה למדינה אחרת דלא שכיחי אינשי – לא מירתת. ובית שמאי? הכא נמי שכיחי שיירתא. מאי מעשה שהיה? דאמר רב יהודה, אמר שמואל, שילפי קציר חטין היו, והלכו עשרה בני אדם לקצור חטין, נשכו נחש לאחד מהן ומת ובאת אשתו והודיעה לבית דין, ושלחו ומצאו כדבריה; באותה שעה אמרו ‘האשה שאמרה מת בעלי תנשא מת בעלי תתייבם’. נימא רבי חנניא בן עקיבא ורבנן בפלוגתא דבית שמאי וב”ה קמיפלגי, דתניא, ‘לא ישא אדם מי חטאת ואפר חטאת ויעבירם בירדן ובספינה, ולא יעמוד בצד זה ויזרק לצד אחר, ולא ישיטם על פני המים ולא ירכיבם לא על גבי בהמה ולא על גבי חברו אלא אם כן היו רגליו נוגעות בקרקע, אבל מעבירם על הגשר; אחד ירדן ואחד שאר נהרות, רבי חנניא בן עקיבא אומר, לא אמרו אלא ירדן ובספינה וכמעשה שהיה’. לימא רבנן דאמרי כב”ש, ור’ חנניא בן עקיבא דאמר כב”ה? אמרי לך רבנן, אנן דאמרינן אף כב”ה; עד כאן לא קאמר בית הלל התם, אלא משום דמירתת, במקום קרוב מירתת במקום רחוק לא מירתת, הכא מה לי ירדן מה לי שאר נהרות? רבי חנניא בן עקיבא אמר לך, אנא דאמרי אף לב”ש; עד כאן לא קאמרי ב”ש התם, אלא משום דאיהי דייקא ומינסבא, מה לי מקום קרוב מה לי מקום רחוק? הכא משום מעשה שהיה, בירדן ובספינה דהוה מעשה – גזור רבנן, בשאר נהרות דלא הוה מעשה – לא גזור רבנן. מאי מעשה שהיה? דאמר רב יהודה, אמר רב, מעשה באדם שהיה מעביר מי חטאת ואפר חטאת בירדן ובספינה, ונמצא כזית מן המת תחוב בקרקעית של ספינה; באותה שעה אמרו – לא ישא אדם מי חטאת ואפר חטאת ויעבירם בירדן ובספינה: מתני’. בית שמאי אומרים, תנשא ותטול כתובתה. בית הלל אומרים, תנשא ולא תטול כתובתה. אמרו להם בית שמאי, התרתם ערוה חמורה, ולא נתיר ממון הקל? אמרו להם בית הלל, מצינו

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.