🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת יבמות דף צה – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228808
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228687
יבמות דף צה
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
אחות אשה דבמזיד לא אסירא מדאורייתא – בשוגג לא גזרו בה רבנן. ומנלן דלא אסירא? דתניא (במדבר ה יג) ”אותה’ – אותה שכיבתה אוסרתה, ואין שכיבת אחותה אוסרתה; שיכול והלא דין הוא, ומה במקום שבא על איסור קל – נאסר האוסר, מקום שבא על איסור חמור – אינו דין שנאסר האוסר? א”ר יהודה, לא נחלקו בית שמאי ובית הלל בבא על חמותו שפוסל את אשתו, על מה נחלקו? בבא על אחות אשתו, שב”ש אומרים פוסל, וב”ה אומרים לא פוסל; א”ר יוסי, לא נחלקו ב”ש וב”ה בבא על אחות אשתו שלא פוסל את אשתו, על מה נחלקו? בבא על חמותו, שב”ש אומרים פוסל, וב”ה אומרים לא פוסל, לפי שבתחלה הוא מותר בכל הנשים שבעולם והיא מותרת בכל האנשים שבעולם, קדשה – הוא אוסרה והיא אסרתו, מרובה איסור שאסרה מאיסור שאסרתהו, שהוא אסרה בכל אנשי’ שבעולם, והיא לא אסרתהו אלא בקרובותיה, והלא דין הוא, ומה הוא שאסרה בכל אנשים שבעולם – שגגה באסור לה אינה נאסרת במותר לה, היא שלא אסרתהו אלא בקרובותיה – שגג באסור לו אינו דין שלא נאסר לו במותר לו? וזה הדין לשוגג, למזיד מנין? ת”ל ‘אותה’ – אותה שכיבתה אוסרתה ואין שכיבת אחותה אוסרתה’. אמר רבי אמי, אמר ריש לקיש, מאי טעמא דרבי יהודה? דכתיב (ויקרא כ יד) ‘באש ישרפו אותו ואתהן’; וכי כל הבית כולו בשרפה? אם אינו ענין לשרפה, תנהו ענין לאיסורא. אמר רב יהודה, אמר שמואל, אין הלכה כרבי יהודה. ההוא דעבד איסורא בחמתיה, אתייה רב יהודה נגדיה. אמר ליה, אי לאו דאמר שמואל אין הלכה כרבי יהודה, אסריתה עלך איסורא דעלם: מאי איסור קל? אמר רב חסדא, מחזיר גרושתו משנשאת; בא עליה האי – אסרה עליה דהאי, בא עליה אידך – אסרה עליה דהאי. מה למחזיר גרושתו משנשאת שכן נטמא הגוף ואיסורה ברוב ואיסורה איסור עולם? אלא אמר ר”ל, יבמה. יבמה למאן? אילימא לאחר, וכדרב המנונא, דאמר רב המנונא שומרת יבם שזינתה אסורה ליבמה, מה ליבמה שכן נטמא הגוף ואיסורה ברוב? אלא יבמה לאחין, עבד בה מאמר האי – אסרה עליה דהאי, בא עליה אידך – אסרה עליה דהאי. מאי איריא שבא עליה שני, אפי’ עבד בה נמי מאמר? הא לא קשיא, כר”ג דאמר אין מאמר אחר מאמר. אלא אפילו נתן לה גט ואפילו חלץ לה? אלא אמר רבי יוחנן, סוטה. סוטה למאן? אילימא לבעל, בא עליה בעל – אסרה עליה דבועל, מאי איריא בא עליה, אפילו נתן לה גט ואפילו אמר אין אני משקה? אלא סוטה לבועל – האי איסור קל הוא? איסור חמור הוא, דהיינו אשת איש!
עמוד ב
אלא אמר רבא, אשת איש. וכן כי אתא רבין א”ר יוחנן, אשת איש. ומאי קרי לה איסור קל? שאין האוסרה אוסרה כל ימיו. תניא נמי הכי, ‘אבא חנן אמר משום רבי אלעזר, אשת איש; ומה במקום הבא על איסור קל, שאין האוסרה אוסרה כל ימיו – נאסר האוסר, הבא על איסור חמור, שהאוסרה אוסרה כל ימיו – אינו דין שנאסר האוסרה? ת”ל ‘אותה’, אותה שכיבתה אוסרתה, ואין שכיבת אחותה אוסרתה’: רבי יוסי אומר כל שפוסל וכו’: מאי קאמר ר’ יוסי? אילימא דקאמר תנא קמא דאזיל אשתו וגיסו למדינת הים, אשת גיסו אסירא ואשתו שריא, וקא”ל רבי יוסי, כי היכי דאשתו שריא, אשת גיסו נמי שריא – אי הכי ‘כל שאין פוסל ע”י אחרים אין פוסל ע”י עצמו’? ‘כל שאין פוסל ע”י עצמו אינו פוסל ע”י אחרים’ מיבעיא ליה! ואלא כי היכי דאשת גיסו אסירא, אשתו נמי אסירא, התינח ‘כל שפוסל’, ‘כל שאינו פוסל’ מאי עבידתיה? א”ר אמי, ארישא; ‘ניסת ע”פ ב”ד תצא ופטורה מן הקרבן, על פי עדים תצא וחייבת בקרבן, יפה כחו של ב”ד שפטרה מן הקרבן’, וקאמר ת”ק, ל”ש על פי עדים דאשת גיסו שריא, ול”ש ע”פ בית דין דאשת גיסו אסירא, וקאמר ליה רבי יוסי, על פי בית דין דפוסל על ידי אחרים – פוסל על ידי עצמו, על פי עדים דאינו פוסל על ידי אחרים – אינו פוסל על ידי עצמו. רבי יצחק נפחא אמר, לעולם אסיפא, (הא דנסיב אשת גיסו, והא דנסיב ארוסת גיסו), הא דאזלי ארוסתו וגיסו, הא דאזלי אשתו וגיסו, וקאמר תנא קמא, לא שנא אשתו וגיסו ולא שנא ארוסתו וגיסו – אשת גיסו אסירא ואשתו שריא, וקאמר ליה רבי יוסי, אשתו וגיסו דליכא למימר תנאה הוה ליה בנשואין, דאינו פוסל על ידי אחר – אינו פוסל על ידי עצמו, ארוסתו וגיסו דאיכא למימר תנאה הוה ליה בקידושין ופוסל על ידי אחרים – אף פוסל על ידי עצמו. אמר רב יהודה, אמר שמואל, הלכה כרבי יוסי. מתקיף לה רב יוסף, ומי אמר שמואל הכי? והאתמר, יבמה, רב אמר הרי היא כאשת איש, ושמואל אמר אינה כאשת איש, ואמר רב הונא כגון שקדש אחיו את האשה והלך לו למדינת הים ושמע שמת אחיו ועמד ונשא את אשתו, דרב אמר הרי היא כאשת איש ואסורה ליבם ושמואל אמר אינה כאשת איש ושריא ליה. א”ל אביי, וממאי דכי אמר שמואל הלכה כרבי יוסי אדרבי יצחק נפחא קאמר? דלמא אדרבי אמי קאמר? ואי נמי אדרבי יצחק נפחא, ממאי דאפוסל

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.