🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת יבמות דף סז – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228780
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228659
יבמות דף סז
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
ושחרור מפקיעין מידי שעבוד. א”ר יהודה, הכניסה לו שני כלים באלף זוז, ושבחו ועמדו על שני אלפים, אחד נוטלתו בכתובתה, ואחד נותנת דמים ונוטלתו מפני שבח בית אביה. מאי קא משמע לן? שבח בית אביה דידה הוי? הא אמרה רב יהודה חדא זימנא! מהו דתימא ה”מ היכא דמטיא למשקל בכתובתה, אבל מיתן דמי ומישקל לא, קמ”ל: מתני’. בת ישראל שניסת לכהן ומת והניחה מעוברת – לא יאכלו עבדיה בתרומה, מפני חלקו של עובר, שהעובר פוסל ואינו מאכיל, דברי ר’ יוסי. אמרו לו, מאחר שהעדת לנו על בת ישראל לכהן, אף בת כהן לכהן ומת והניחה מעוברת לא יאכלו עבדיה בתרומה מפני חלקו של עובר: גמ’. איבעיא להו, טעמא דרבי יוסי משום דקסבר עובר במעי זרה זר הוא, או דלמא ילוד מאכיל שאינו ילוד אינו מאכיל? למאי נפקא מינה, לעובר במעי כהנת, מאי? אמר רבה, היינו טעמא דרבי יוסי דקסבר עובר במעי זרה זר הוא. רב יוסף אמר, ילוד – מאכיל, שאין ילוד – אינו מאכיל. מיתיבי, ‘אמרו לו לר’ יוסי, מאחר שהעדת לנו על בת ישראל לכהן, בת כהן לכהן מהו? אמר להם, זו שמעתי וזו לא שמעתי’; אי אמרת בשלמא עובר במעי זרה זר הוא, היינו דקא”ל ‘זו שמעתי וזו לא שמעתי’, אלא אי אמרת ילוד מאכיל שאין ילוד אין מאכיל, מאי ‘זו שמעתי וזו לא שמעתי’? איהי היא! קשיא. אמר רב יהודה, אמר שמואל, זו דברי ר’ יוסי, אבל חכמים אומרים, יש לו בנים – אוכלים משום בנים, אין לו בנים – אוכלים משום אחים, אין לו אחים – אוכלים משום משפחה כולה. זו ולא ס”ל? הא א”ל שמואל לרב חנא בגדתאה פוק אייתי לי בי עשרה דאימא לך באנפייהו המזכה לעובר קנה? אלא זו וס”ל. מאי קמ”ל? דפליגי רבנן עליה דרבי יוסי. ומי פליגי? מתיב רבי זכאי, ‘זו עדות העיד ר’ יוסי מפי שמעיה ואבטליון והודו לו’? אמר רב אשי, מי קתני ‘וקבלו’? ‘והודו לו’ קתני, דמסתבר טעמיה. ת”ר, הניח בנים – אלו ואלו אוכלים. הניחה מעוברת – אלו ואלו אין אוכלים. הניח בנים והניחה מעוברת – עבדי מלוג אוכלים כדרך שהיא אוכלת, עבדי צאן ברזל לא יאכלו מפני חלקו של עובר, שהעובר פוסל ואינו מאכיל, דברי ר’ יוסי. רבי ישמעאל ברבי יוסי אומר משום אביו, הבת מאכלת, הבן אינו מאכיל. ר”ש בן יוחי אומר, זכרים – יאכלו, כולן נקבות – לא יאכלו, שמא ימצא עובר זכר, ואין לבנות במקום הבן כלום. מאי איריא שמא ימצא עובר זכר, תיפוק ליה דנקבה נמי פסלה? חדא ועוד קאמר; חדא, דנקבה נמי פסלה, ועוד, שמא ימצא עובר זכר ואין לבנות במקום הבן כלום. ‘זכרים יאכלו’, והאיכא עובר? קסבר
עמוד ב
אין חוששין למיעוטא. ואיבעית אימא, לעולם קסבר חוששין למיעוטא, דעבדינן ליה תקנתא, כרב נחמן אמר שמואל, דאמר רב נחמן אמר שמואל, יתומים שבאו לחלוק בנכסי אביהם, ב”ד מעמידין להם אפוטרופוס ובורר להם חלק יפה, הגדילו יכולין למחות. ורב נחמן דידיה אומר, הגדילו אין יכולין למחות, דא”כ מה כח ב”ד יפה? לימא דרב נחמן תנאי היא? לא, דכ”ע אית להו דרב נחמן, והכא בחוששין למיעוטא קמיפלגי. ‘ר’ ישמעאל בר’ יוסי אומר משום אביו, הבת מאכיל הבן אינו מאכיל’. מ”ש בן דלא מאכיל, משום חלקו של עובר; בת נמי לא תאכיל, מפני חלקו של עובר? אמר אביי, הכא בנכסים מועטים עסקינן, וכגון דאיכא בן בהדי בת; מה נפשך, אי האי דמעברא בן הוא – לא עדיף מהאי דקאי, אי בת היא – אמאי אכלה? בתקנתא דרבנן, כמה דלא נפק לאויר העולם לא תקינו רבנן. במאי אוקימתא? בנכסים מועטים; אימא סיפא, ‘שמא ימצא העובר זכר ואין לבנות במקום בן כלום’, אדרבה, נכסים מועטים דבנות נינהו! סיפא אתאן לנכסים מרובין. ונכסים מועטים דבנות נינהו; והאמר רבי אסי, א”ר יוחנן, יתומין שקדמו ומכרו בנכסים מועטים – מה שמכרו מכרו? ואלא מאי בת דקתני? אם. א”ה היינו ר’ יוסי? כולה ר’ ישמעאל בר’ יוסי קתני לה: מתני’. העובר והיבם והאירוסין והחרש ובן תשע שנים ויום אחד – פוסלין ולא מאכילין. ספק שהוא בן ט’ שנים ויום אחד ספק שאינו, ספק הביא ב’ שערות וספק שלא הביא, נפל הבית עליו ועל בת אחיו ואין ידוע אי זה מת ראשון – צרתה חולצת ולא מתייבמת: גמ’. העובר: אי בת כהן לישראל היא, פסיל לה, (ויקרא כב יג) ‘כנעוריה’ פרט למעוברת. אי בת ישראל לכהן היא – לא מאכיל לה, ילוד מאכיל שאינו ילוד אינו מאכיל: היבם: אי בת כהן לישראל היא – פסיל לה (ויקרא כב יג) ‘ושבה אל בית אביה’ פרט לשומרת יבם, אי בת ישראל לכהן היא – לא מאכיל לה, (ויקרא כב יא) ‘קנין כספו’ אמר רחמנא, והא קנין דאחיו הוא: והאירוסין: אי בת כהן לישראל היא – פסיל לה,

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.