🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת יבמות דף לו – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228749
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=228628
יבמות דף לו
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
דכל העולה ליבום עולה לחליצה וכל שאין עולה ליבום אינו עולה לחליצה? אלא אמר רבא, הכי קאמר, ‘הכונס יבמתו ונמצאת מעוברת – הרי זו לא תנשא צרתה, שמא יהא ולד בן קיימא וביאת מעוברת לא שמה ביאה וחליצת מעוברת לא שמה חליצה, והולד אינו פוטר עד שיצא לאויר העולם’. תניא כוותיה דרבא, ‘הכונס יבמתו ונמצאת מעוברת – הרי זו לא תנשא צרתה, שמא יהא ולד בן קיימא, ואין ביאה וחליצה פוטרת אלא ולד פוטר, והולד אין פוטרה עד שיצא לאויר העולם’. טעמא דשמא יהא ולד בן קיימא הוא, הא לא הוי ולד בן קיימא, מיפטר צרתה; לימא תיהוי תיובתא דר”ל? אמר לך ר”ל, הכי קתני, ‘הכונס יבמתו ונמצאת מעוברת – הרי זו לא תנשא צרתה, שמא לא יהא הולד בן קיימא וחליצת מעוברת לא שמה חליצה וביאת מעוברת לא שמה ביאה; וא”ת, הלך אחר רוב נשים ורוב נשים ולד מעליא ילדן? ולד אין פוטר עד שיצא לאויר העולם’. א”ר אלעזר, אפשר איתא להא דריש לקיש, ולא תנן לה במתניתין? נפק דק ואשכח, דתנן, ‘האשה שהלך בעלה וצרתה למדינת הים, ובאו ואמרו לה מת בעלך – הרי זו לא תנשא ולא תתייבם עד שתדע שמא מעוברת היא צרתה’. בשלמא יבומי לא, שמא יהא ולד בן קיימא ויפגע באיסור אשת אח דאורייתא, אלא לא תחלוץ אמאי? בשלמא תחלוץ בתוך ט’ ותנשא בתוך ט’ לא, היינו ספק, אלא תחלוץ בתוך תשעה ותנשא לאחר תשעה? ולטעמיך, תחלוץ ותנשא לאחר ט’? אלא בר מינה דההיא, דאביי בר אבא ורב חיננא בר אביי דאמרי תרוייהו, שמא יהא ולד בן קיימא ונמצא אתה מצריכה כרוז לכהונה. ולצרכה? דלמא איכא איניש דהוי בחליצה ולא הוי בהכרזה, ואתי למימר קשרי חלוצה לכהן. א”ל אביי, מידי ‘לא תחלוץ ולא תתייבם’ קתני? ‘לא תנשא ולא תתייבם’ קתני, בלא חליצה, אבל אי חליץ לה – הכי נמי דשריא. תניא כוותיה דריש לקיש, ‘החולץ למעוברת והפילה, צריכה חליצה מן האחין’. אמר רבא, הלכתא כוותיה דר”ל בהני תלת; חדא, הא דאמרן. אידך, דתנן, ‘המחלק נכסיו על פיו, ריבה לאחד ומיעט לאחד והשוה להם את הבכור – דבריו קיימין, ואם אמר משום ירושה – לא אמר כלום, כתב בין בתחלה בין בסוף בין באמצע משום מתנה – דבריו קיימין’,
עמוד ב
ואמר ר”ל, לעולם לא קנה עד שיאמר ‘פלוני ופלוני ירשו שדה פלונית ופלונית שנתתים להם במתנה וירשום’. ואידך, דתנן, ‘הכותב כל נכסיו לבנו לאחר מותו – האב אינו יכול למכור מפני שנתנן לבן, והבן אינו יכול למכור מפני שהן ברשות האב; מכר האב – מכורין עד שימות הוא, מכר הבן – אין ללוקח כלום עד שימות האב’, ואיתמר, מכר הבן בחיי האב ומת הבן בחיי האב, ר’ יוחנן אמר לא קנה לוקח, וריש לקיש אמר קנה לוקח; ר’ יוחנן אמר לא קנה לוקח – קנין פירות כקנין הגוף דמי, ור”ל אמר קנה לוקח – קנין פירות לאו כקנין הגוף דמי: אין הולד של קיימא כו’: תנא, משום רבי אליעזר אמרו, יוציא בגט. אמר רבא, ר’ מאיר ור’ אליעזר אמרו דבר אחד; רבי אליעזר – הא דאמרן, ר”מ – דתניא, ‘לא ישא אדם מעוברת חבירו ומינקת חבירו, ואם נשא – יוציא ולא יחזיר עולמית, דברי ר’ מאיר; וחכמים אומרים, יוציא ולכשיגיע זמנו לכנוס יכנוס’. א”ל אביי, ממאי? דלמא לא היא; עד כאן לא קאמר ר’ אליעזר הכא, אלא משום דקפגע באיסור אשת אח דאורייתא, אבל התם דרבנן – כרבנן סבירא ליה. אי נמי, עד כאן לא קאמר רבי מאיר התם, אלא משום דרבנן, וחכמים עשו חיזוק לדבריהם יותר משל תורה, אבל הכא מדאורייתא, מפרש פרשי מינה. אמר רבא, ולדברי חכמים יוציאה בגט. אמר מר זוטרא, דיקא נמי דקתני ‘יוציא’, ולא קתני ‘יפריש’, ש”מ. א”ל רב אשי לרב הושעיא בריה דרב אידי, התם תנן, ‘רשב”ג אומר, כל ששהא באדם ל’ יום אינו נפל’, הא לא שהא – ספיקא הוי, ואיתמר, מת בתוך ל’ יום ועמדה ונתקדשה, רבינא משמיה דרבא אמר אם אשת ישראל היא חולצת ואם אשת כהן היא אינה חולצת, רב משרשיא משמיה דרבא אמר אחת זו ואחת זו חולצת, אמר ליה רבינא לרב משרשיא,

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.