על פי מה קובעים את ההלכה?
המפולפל והפשוט.
התהליך הפנימי של בירור הסוגיא.
וזה לשונו:
ובמסכת נדה (ע”ג ע”א) תנא דבי אליהו, כל השונה הלכות מובטח לו שהוא בן עולם הבא, שנאמר: הליכות עולם לו, אל תקרי ‘הליכות עולם’, אלא ‘הלכות עולם’ עד כאן. בארו בזה המעלה העליונה שיש לתורה, ובפרט מי ששונה הלכות. כי מי שחשב כי עיקר הלמוד לאדם בחכמה שישיג בנמצאים ובגלגלים ובמלאכים, ולא נתנה מדריגה זאת לתורה לנזיקין ולטומאה ולטהרה, דבר זה הוא מכשלה גדולה מאוד. גם בארנו זה אצל קינין ופתחי נדה [הן הן גופי הלכות], והבאנו המאמר הזה שם (משנה אבות פרק ג’ מי”ח, ובדרך החיים שם). ולכך במאמר הזה בא לומר כי עיקר הצלחת האדם כאשר למודו בהלכה.
וביאור זה, כי ההלכה הוא אמתת התורה עד שאינו נוטה לא לימין ולא לשמאל, וזה לשון ‘הלכה’ אשר שמשו בו חכמים לומד ‘הלכה כך וכך’, כלומר הליכה היא יושר הדרך, שאינו נוטה לא לימין ולא לשמאל, הוא כך. ולכך דבר זה מביא אל חיי עולם הבא, כי הדרך אל עולם הבא צריך שלא יהיה נוטה לא לימין ולא לשמאל. וכמו שבארנו לפני זה ‘מאי פרשת דרכים זה תלמיד חכם שמסיק ליה שמעתתא אליבא דהלכתא’. והרי כי פרשת דרכים הוא הדרך הפורש מן הדרכים שהם נוטים מן היושר, והוא הולך ביושר. וזה שאמר ‘כל מי ששונה הלכות מובטח שהוא בן עולם הבא, דכתיב הליכות עולם לו’, כלומד שיש לו ההליכה והדרך אל עולם הבא על ידי הלכות של תורה. ולכך אמר גם כן התנא קינין ופתחי נידה הן הן גופי הלכות, וכמו שהתבאר שם, לא שאר חכמות. והוא יתברך יתן חלקינו עם השונין הלכות, ועם השונים לשנות טעמם בדברים זרים לא להתערב.
רוצה לקבל בהירות בתחומים נוספים בחיים?
רוצה להכיר יסודות וגישות נוספות ביהדות?
היכנס לאתר ותקבל בהירות: http://ravblau.com
For more lessons and lectures by Rabbi David Moshe Blau, go to: http://ravblau.com
#מהרל_מפראג #נתיב_התורה