הרשמה לערוץ: https://bit.ly/3n4o8SI
י”ט בכסלו זהו יום גאולתו של בעל התניא ממאסר, ומוכר גם כ”ראש השנה לחסידות”.
רבי שניאור זלמן מליאדי, האדמו”ר הזקן מייסד חסידות חב”ד ומחבר ספר ה’תניא’ הקודש, הבטיח שכל מי שישתתף בשמחת י”ט כסלו הוא אישית ידאג שיראה ישועות גדולות, ובלשונו הקדוש: “מי שישתתף בשמחתי, אוציאנו מן המצר אל המרחב, מן הגשם אל הרוח, ומן הגיהנם”.
אבל מה בעצם קרה ביום הקדוש הזה, ועל מה החגיגה?
מצורפת סקירה היסטורית קצרה, יחד עם המשמעות הפנימית כפי שהתבארה בתורת אדמו”רי חב”ד, ובשיעוריו של אבינו מו”ר הרב יורם מיכאל אברג’ל זיע”א:
משחר הופעתה של תנועת החסידות על ידי מייסדה מרן אור שבעת הימים ר’ ישראל בעל שם טוב – כבר קמו לה מתנגדים רבים, שטענו שדרך חדשה זו בעבודת ה’ אינה מהקדושה, על כן רדפו את אלו ההולכים בדרך זו בכל כוחם.
במיוחד התעצמה ההתנגדות כלפי רבי שניאור זלמן, בעל ה”תניא” זיע”א, מייסד חסידות חב”ד, כיוון שהיה מפרסם ומפיץ את תורת החסידות בכל דרך אפשרית ובמסירות נפש של ממש, והאדיר את כוחה של תנועת החסידות למעמד גבוה ביותר.
בתקופת הנהגתו של בעל התניא, מאות ואלפים מבני ישראל היו באים לשמוע מפיו הקדוש דברי אלוקים חיים ולקבל ממנו עצה ותושייה בעבודת ה’. כשראו זאת מתנגדיו, החליטו לשים קץ לדבר.
לשם כך העלילו לפני הקיסר הרוסי שבעל התניא מורד במלכותו, ולכן הוא אוסף אליו חבורות גדולות של חסידים שיעמדו לצידו. בנוסף, העלילו עליו שהוא שולח כספים לסולטן הטורקי שמשל באותם ימים בארץ ישראל כדי שיעזור לו בעתיד להילחם בקיסר הרוסי – בעוד שהאמת הייתה שבעל התניא היה שולח כסף זה כדי לפרנס את העניים הרבים שהיו בארץ ישראל.
שוטרים רוסיים נשלחו לביתו של בעל התניא, וביום חמישי בלילה, באיסרו חג של חג סוכות תקנ”ט, בהיותו בן חמישים וארבע, לקחוהו למאסר בבית הכלא הגדול שבעיר פטרבורג.
חסידיו של בעל התניא היו בצער עצום ואף חששו לחייו של רבם, כיוון שלפי חוקי המדינה ניתן על מעשים כאלו – גזר דין מוות. על כן בכל עיר ועיר שהיו שם מחסידיו של בעל התניא קראו צום ובכי ומספד.
ביד זקני החסידים ישנה מסורת שבזמן שהיה בעל התניא במאסר, באו לבקרו מעולם העליון רבו – המגיד ממעזריטש זיע”א, והרב של רבו – מורנו הבעל שם טוב הקדוש זיע”א.
שאל אותם בעל התניא: “מה פשעי ומה חטאתי שנגזר עלי מאסר זה?”
השיבו לו: “מאסר זה נגזר עליך מפני שיש עליך כעס גדול בשמים על כך שאתה מפרסם לכל אחד את רזיה וסודותיה של תורת החסידות”.
“אם כך, האם עליי לפסיק ללמד חסידות כשאצא מהמאסר?” שאל בעל התניא.
השיבו לו רבותיו הקדושים: “חלילה וחס להפסיק. להיפך, מעתה תפיץ את החסידות יותר ויותר, כי במאסרך הצלחת לבטל ולהסיר את כל קטרוגי השטן”.
והנה ביום הילולת מורו ורבו הרב המגיד, יום שלישי י”ט בכסלו – יצא לאור משפטו של רבנו שהוא חף מפשע, ונפסק להוציאו ממאסרו לחופשי.
ואכן, מאז שהשתחרר בעל התניא ממאסרו, הוסיף ללמד ולהפיץ את תורת החסידות ודרכי החסידות ביתר שאת, ואף החל לומר את מאמריו באריכות ובהסברים נרחבים כדי שהדברים יהיו מובנים גם לאנשים פשוטים.
אם כן, יום גאולתו של בעל התניא, יום י”ט בכסלו, הוא ראש השנה של תורת החסידות. זהו לא רק יום שחרורו ממאסר, אלא יום שחרורה של תורת החסידות, פנימיות התורה ממאסר. ביום הזה הוחלט בבית דין של מעלה שהגיעה העת לפרסומה של תורת החסידות לכל יהודי. ה’יהלום שבכתר המלך’, סודות התורה הכמוסים שעתידים להתגלות בימות המשיח, הפכו לנחלת הכלל, כשבשמים ניתן ‘אור ירוק’ לטעום מסודות הגאולה, ולהכין את העולם לביאת המשיח.
וכמו שבראש השנה נכתב לאדם כל מה שיהיה עימו במשך כל השנה, כך גם ביום י”ט בכסלו נכתב לאדם מה תהיה דרגתו בלימוד תורת החסידות וקיום דרכיה.
על כן נקבע יום זה בכל שנה ושנה ליום חג לכל ההולכים בדרך החסידות. מנהגנו, על פי אבינו מו”ר הרב יורם מיכאל אברג’ל זיע”א, שלא לומר ביום זה תחנון, וכן ראוי להרבות בשמחה ולאכול בשר ולשתות יין ביום זה ממש כמו ביום טוב.
וכך הבטיח בעל התניא: “כל מי שישמח בשמחתי אוציאנו מן המיצר אל המרחב, מן הגשמיות אל הרוחניות, ומן הגהינום אל הגן עדן”.
—
קרדיט ציור בחול: שלי בן נון | Sheli Ben Nun
קרדיט הפקה: בית חב”ד רמת גן & שלי בן נון | Sheli Ben Nun
כנר: הרב ברוצקי
תודתנו נתונה לשלי בן נון על אישור השימוש בסרטון לתועלת הרבים.
סקירה, דיבוב וכתוביות: בית המדרש המאיר לארץ
—
בית המדרש המאיר לארץ
בראשות הרב ישראל אברג’ל שליט”א
להפצת תורת אבינו מו”ר הרב יורם אברג’ל זיע”א
ליצירת קשר: 08-37-40-200 | פקס: 077-223-1130
מכתבים לרב ושמות לברכה: https://did.li/askrabbi
בקרו בחנות שלנו: https://hameir-laarets.org.il/shop
להצטרפות לוואצאפ, אימייל, וקו השמע: https://bit.ly/3jlYNm2
#הרב_יורם_אברגל #בצור_ירום #הרב_ישראל_אברגל #רגע_של_אור