🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | רודף – גאולת דם- בועל ארמית/קנאים פוגעים בו | לע”’נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

ראה “ערוך לנר”, במסכת מכות דף י”ב ע”א, דסובר כי בין למאן דאמר גואל הדם “מצווה” ובין למאן דאמר גואל הדם “רשות” אין מחילין על “גואל הדם” דין “רודף” ולפיכך, אם הרוצח בשגגה הרג את “גואל הדם”, הוא חייב מיתה, כדין כל רוצח. סימוכין לדבריו הביא מדברי הספרי “ומצא אותו גואל הדם, פרט למצא הוא לגואל הדם”.

דעה זאת של הערוך לנר נוגדת היא לדעתו של בעל המשנה למלך, בפרק א’ מהלכות רוצח הל’ ב’, שנוקט כי רק למ”ד גאולת דם “מצווה” “גואל הדם” אינו “רודף”. אולם, למאן דאמר גואל הדם “רשות”, גואל הדם נחשב כ-“רודף”, ובמידה והרוצח בשגגה יהרגהו אינו חיי מיתה.

הנפקות להלכה, בין שתי הדעות הנ”ל, היא לגבי גואל הדם, אשר אינו קרובו של הנרצח, דאצלו גאולת הדם בוודאי “רשות” היא, ואליבא דשיטת הערוך לנר אם הרגו הרוצח בשוגג יהיה חייב במיתה כדין כל רוצח.

והנה, לעניין דין הבועל ארמית קנאים פוגעים אמרינן במסכת סנהדרין דף פ”ב ע”א “דאי נתהפך זמרי והרגו לפנחס, לא היה נהרג עליו”.

בעקבות גמרא זו הלכו כל פוסקי ההלכה – לדוגמא, רמב”ם בפרק י”ב מהלכות איסורי ביאה, טור חלק אבן העזר סימן ח’, רמ”א חלק חו”מ, סימן תכ”ה סעיף ד’ וכו’ – ופסקו כי הבועל ארמית, אם פגעו בו קנאין והרגוהו, הרי אלו משובחים וזריזים, ואם בא הקנאי להרוג את הבועל, ונשמט הבועל והרג את הקנאי, כדי להציל עצמו, אין הבועל נהרג עליו.

ויקשה לדעת הערוך לנר, מאי שנא:

בין: רוצח בשגגה שהרג את גואל הדם (“רשות”) שחייב מיתה כדין רוצח ולא אומרים כי גואל הדם “רודף” הוא.

לבין: בועל ארמית שהרג את הקנאי הבא להורגו שפטור ממיתה כדין ההורג את ה”רודף”,  למרות שמקיים בזה את דינו כהלכה למשה מסיני ו”משובח וזריז” הוא.

לע”’נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!