🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | מצוות לאו ליהנות נתנו – במצוות דרבנן | לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

מצוות לאו ליהנות נתנו – במצוות דרבנן – תקיעת שופר בראש השנה – תקיעה בחצוצרות בתענית ציבור – נטילת לולב של עבודה זרה – הדלקת נר חנוכה בשמן שרפה

ראה רז”ה בעל המאור, מסכת ראש השנה דף ז’ ע”א מדפי הרי”ף, דנוקט כי הכלל ההלכתי של “מצוות לאו ליהנות נתנו” אמרינן לגבי מצוות דאורייתא בלבד, כדוגמת מצוות “תקיעת שופר”,

ולפיכך, המודר הנאה מחברו, מותר לחברו לתקוע לו בשופר בראש השנה.

אך לעומת זאת, במצוות דרבנן, לא אמרינן כן ולפיכך, המודר הנאה מחברו אסור יהיה לחברו לתקוע לו בחצוצרות בתענית היות ומצוות תקיעה בחצוצרות בתענית אינה אלא מדרבנן.

לעניין זה ראה עוד בר”ן שם (מסכת ר”ה דף ז’ ע”א בדפי הריף) כי לדעת הרז”ה אף בתקיעות ראש השנה בתקיעות דרבנן הנוספות, (מחלוקת ראשונים האם “תקיעות מיושב” דרבנן, או על סדר התפילה “מלכויות זכרונות ושופרות” דרבנן) אסור לחברו לתקוע לו.

והנה, ראה בעל המאור, במסכת סוכה דף י”ז ע”א מדפי הרי”ף, דפסק כי מי שנטל לולב של עבודה זרה – האסור בהנאה, ביו”ט שני של סוכות, דאינו אלא מצווה מדרבנן, יצא ידי חובה.

זאת מהטעם של “מצוות לאו ליהנות נתנו” (ולכתחילה לא ייטול – משום שמאוס לגבוה).

לעניין זה ראה גם בתלמוד ירושלמי, תרומות פרק י”א, לגבי נר חנוכה, דמותר לישראל להדליק נר חנוכה בשמן שריפה (כשאין לו שמן אחר) – האסור בהנאה, מהטעם של “מצוות לאו ליהנות נתנו” (יעוי’ פני משה שם, ופני יהושע שבת כ”א).

ויקשה לדעת בעל המאור , מאי שנא:

בין: תקיעות שופר דרבנן, של ראש השנה, ותקיעות חצוצרה, של תענית ציבור, דלגביהן פסק הרז”ה כי המודר הנאה מחברו, חברו אינו יכול להוציאו ידי חובה

לבין: נטילת לולב של ע”ז, ביו”ט שני – האסור בהנאה, והדלקת נר חנוכה בשמן שריפה – האסור בהנאה, דלגבי מצוות דרבנן אלה, פסק הרז”ה ונקטינן בירושלמי, דיוצא ידי חובה מהטעם של “מצוות לאו ליהנות נתנו”.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!