🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | “מי יימר דדמא דידך סומק טפי מדמא דחברך” – איסור לא תרצח – הצלת נפש

*חילוקא – “מי יימר דדמא דידך סומק טפי מדמא דחברך” – איסור לא תרצח – הצלת נפש*
 
*ראה במסכת סנהדרין, דף ע”ד ע”א,* דנקטינן לגבי איסור רציחה דאדם חייב למסור את נפשו ולא לרצוח את הנפש.

בהתאם לכך, אם נכרי יאמר לאדם, לך הרוג את פלוני, ואם לא תעשה כן אהרגך, חייב למסור את נפשו ולא להרוג.

מהטעם של *”מי יימר דדמא דידך סומק טפי דילמא דמא דההוא גברא סומק טפי”.*
 
*ומפרש רש”י:* שם  “…דכי אמר רחמנא לעבור על המצוות משום וחי בהם, משום דיקרה בעינו נשמה של ישראל, והכא גבי רוצח כיוון דסוף סוף איכא איבוד נשמה למה יהא מותר לעבור, מי יודע שנפשו חביבה ליוצרו יותר מנפש חברו…”
 
*וכן פסק הרמב”ם* בהלכות יסודי התורה, פרק ה’ הלכות א’ וב’, דאם יעמוד עובד כוכבים ויאנוס את ישראל לעבור על שפיכות דמים ייהרג ואל יעבור.
 
*והנה,* ראה משנה הוריות , פרק ג’ משנה ח’, לגבי דיני קדימה בהצלת נפש, דכהן קודם ללוי, לוי קודם לישראל וישראל קודם לממזר וכו’.
 
*ובהתאם לכך פסק הרמב”ם* בהלכות מתנות עניים, פרק ח’ הלכה י”ז,  לגבי הצלת נפש כגון פדיון שבויים. דאם היו לפנינו שבויים הרבה ואין בכיס לכסות או כדי לפדות את כולם מקדימים את הכהן ללוי ואת הלוי לישראל ואת ישראל… וכו’.
 
*ויקשה, דמאי שנא:*
 
*בין:* הדין של  *”איסור רציחה”,* שלגביו אמרינן כי אדם חייב למסור נפשו – בין כהן ובין לוי ובין ישראל, ולא להרוג את חבירו.

זאת מהטעם, דאמרינן “מי יימר דדמא דידך סומק טפי דלמא דמא דההוא גברא סומק טפי” (וכלשון רש”י: “מי יודע שנפשו חביבה ליוצרו יותר מנפש חברו”).
 
*לבין:* הדין של *”הצלת נפש”* דלגבי פסקינן כי יש להעדיף את הכהן על פני הלוי ואת הלוי על פני ישראל וכו’.

ולא אמרינן “מי יימר דדמא דידך סומק טפי דלמא דמא דההוא גברא סמק טפי.”

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!