🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא |הכשר מצווה – עשיית תפילין, קשירת ציצית, אפיית מצות ובניית סוכה – לימוד תורה (נשים)

“הכשר מצווה” – עשיית תפילין, קשירת ציצית, אפיית מצות ובניית סוכה – לימוד תורה (נשים)
ראה מסכת מנחות דף מ”ב ע”ב, לעניין כתיבת תפילין והטלת חוטי ציצית בבגד, דנקטינן דאין לברך על מעשים אלה. הטעם לכך הוא, דכל מצווה דעשייתה היא גמר מצווה מברכים עליה, וכל מצווה דעשייתה לאו גמר מצווה אין מברכין עליה.

כלומר, מעשה שאינו קיום ה”מצוות עשה” גופא, אלא נצרך רק כהכנה ו”הכשר למצווה” אין מברכים עליו.

ראה גם ברמב”ם, הלכות ברכות, פרק י”א הלכה ח’, ושו”ע ס’ תרמ”א סעיף א’ ומשנ”ב שם ס”ק א’, שפסקו כי אין לברך על עשיית סוכה או לולב או שופר או ציצית או תפילין מטעם זה של “הכשר מצווה”.

והנה, ראה בית יוסף בסימן מ”ז, שפסק כי נשים מברכות ברכת התורה. והקשה מדוע זה כך, הלא סוגיא ערוכה (קידושין ל’ ע”א) שנשים פטורות ממצוות לימוד תורה שנאמר “ולמדתם אותם את בניכם – ולא בנותיכם”, והן שיטת הב”י וראשונים רבים, שאין נשים מברכות על מצוות שפטורות בהן כמצוות עשה שהזמן גרמא?

תירץ הב”י בתרוצו השלישי (ע”פ הסמ”ג), דמברכות ברכת התורה משום שחייבות ללמוד את הדינים וההלכות שלהן. (וכן כתב המג”א ס”ק י”ד).

ברי, כי חיוב נשים ללמוד את המצוות השייכות להן, הנו רק כ”הכשר מצווה”, דאם לא ילמדו הלכותיהן, כיצד יוכלו לקיימם, ואינו מגוף מצוות עשה של תלמוד תורה שפטורות ממנה שנאמר “ולמדתם אותם את בניכם” – “בניכם ולא בנותיכם”, כאמור לעיל. (לעניין זה ראה שו”ת בית הלוי, חלק א’, סימן ו’).

ויקשה, דמאי שנא:
בין: הטלת חוטי ציצית, עשיית תפילין, אפיית מצה, בניית סוכה וכיוצ”ב, דמחשבינן כ”הכשר מצווה” ולפיכך, אין מברכים עליהן.

לבין: לימוד תורה אצל נשים דהוה לגביהן רק כ”הכשר מצווה”, ופסקינן דמברכות על לימוד התורה.

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה
לע”נ הרב יצחק ב”ר חייים שלמה גולובנציץ זצ”ל

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!