🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | ביטול ברוב – “ציצית” – “סכך” | לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

ראה בספר עונג יו”ט, סימן ד’, לעניין דין “ביטול ברוב”, דפוסק כי ציצית העשויה מחוטי ציצית הטוויים שלא לשמה, שהתערבו ברוב חוטי ציצית הטוויים לשמה, פסולה, ולא אומרים מכוח דין “ביטול ברוב” כי יש להחשיב את חוטי הציצית, שנטוו שלא לשמה,  כאילו נטוו לשמה.

זאת לאור הכלל, שייסד העונג יו”ט, של “המיעוט המתבטל לא ישיג את מעלת המבטל”.

ובמילים פשוטות, דין זה של “ביטול ברוב” בכוחו להפקיע חלויות ו/או איסורים מהמיעוט. אבל, אין בכוחו להוסיף חלויות ו/או היתירים על המיעוט.

והנה, איתא במסכת סוכה, דף ט’ ע”ב, כי ניתן להכשיר סוכה המסוככת ב”סכך כשר” פחות משיעור של “צילתה מרובה מחמתה”, באמצעות הוספת מעט סכך פסול, כענפי אילן מחובר, באופן שלא ניכר מהו הסכך התלוש ומהו המחובר, ויועיל מדין “ביטול ברוב” להשלים לכדי שיעור של “צילתה מרובה מחמתה”.

בהקשר זה יצויין כי דין זה, נפסק להלכה בטור ובשו”ע אורח חיים סימן תרכ”ו סעיף א’.

וברי, שסכך פסול אינו “חלות פסול”, אלא רק אין בו את תנאי הכשר הסכך הנדרש לסוכה “פסולת גורן ויקב” (כלומר אין לו את “מעלת סכך הכשר”), הרי לן סוגיא ערוכה שאף נפסקה בטור ושו”ע, דאמרינן ביטול ברוב באופן ש”המיעוט ישיג את מעלת המבטל”.

ויקשה, לשיטת העונג יו”ט, מאי שנא:

בין: מיעוט חוטי ציצית, הטוויים לא לשמה, שהתערבו ברוב חוטי ציצית, הטווים לשמה, דפסקינן  כי  מיעוט החוטים אינם מקבלים, ע”י דין “ביטול ברוב”, את מעלת רוב החוטים, הטווים לשמה, ולא חשבינן כאילו נטוו לשמה.

לבין: מיעוט סכך פסול / מחובר, המעורב עם רוב סכך כשר/”פסולת גורן ויקב”,  דפסקינן לגביה כי מיעוט הסכך הפסול  מקבלים, על ידי דין “ביטול ברוב”, את מעלת רוב הסכך הכשר,  וחשבינן כאילו כל הסכך דינו כסכך של “פסולת גורן ויקב”.

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!