🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | “אין למדים מקודם מתן תורה” – אבלות שבעה – אין מערבין שמחה בשמחה – זריזין מקדימין למצוות

פרשת וישלח – “עם לבן גרתי” (…. גרתי בגימטריא תרי”ג. כלומר עם לבן הרשע גרתי ותרי”ג מצוות שמרתי”)

“אין למדים מקודם מתן תורה” – אבלות שבעה – אין מערבין שמחה בשמחה – זריזין מקדימין למצוות – נותנים לבתולה שנים עשר חודש – אסור לשמש בשנת רעבון – נשא אשה עשר שנים ולא ילדה

במסכת מועד קטן, דף כ’ ע”א, ילפינן דאבלות שבעה מדכתיב “והפכתי חגיכם לאבל” – מה חג שבעה אף אבל שבעה”.

ובתוס’ שם ד”ה מה, מביאים מתלמוד ירושלמי דאין ללמוד דין זה מהא דכתיב בפרשת ויחי, בסיפור פטירת יעקב, “ויעש לאביו אבל שבעה ימים” “דאין למדין מקודם מתן תורה”.

והנה, מצינו בתלמוד בבלי ובתלמוד ירושלמי כמה דינים / הלכות דילפינן מקודם למתן תורה.

לעניין זה ראו:

א. בתלמוד ירושלמי, במסכת מו”ק פרק א’ הלכה ז’,  לגבי הדין של “אין מערבין שמחה בשמחה” דילפינן מדברי לבן “מלא שבע זאת”.

ב. במסכת פסחים, דף ד’ ע”ב, ילפינן הכלל של  “זריזין מקדימין למצוות” מדכתיב אצל אברהם “וישכם אברהם בבוקר”.

ג. במסכת כתובות, דף נ”ז ע”ב, ילפינן ההלכה של “נותנין לבתולה י”ב חודש” להכין עצמה לנשואין מהא דנאמר אצל לבן “תשב הנערה עמנו ימים או עשור”.

ד. במסכת יבמות, דף ס”ד ע”ב, דילפינן הלכתא של “נשא אשה עשר שנים ולא ילדה יוציא ויתן כתובה – שמא לא זכה להיבנות ממנה”, מהא דאברהם אבינו שלקח את הגר עשר שנים לשבתם בארץ.

ה. במסכת תענית, דף ח’ ע”ב, דילפינן האיסור לשמש בשני רעבון מהא דנאמר אצל יוסף “וליוסף יולד שני בנים בטרם תבוא שנת הרעב”.

ויקשה, מאי שנא:

בין: שאר דינים והלכות דלגבי אמרינן כללא זה של “אין למדים דינים מקודם למתן תורה”.

ובין: דין זה אבלות שבעה, דלגבי אמרינן, דלא למדין אותו מדכתיב ” ויעש אבל לאביו שבעה ימים” היות ו”אין למדין מקורם מתן תורה”.

לבין: הלכות ודינים מפורשים דילפינן מקודם מתן תורה, כדוגמת הדינים של “אין מערבין שמחה בשמחה”, “זריזין מקדימין למצוות”, “נותנים לבתולה י”ב חודש”, “נשא אשה עשר שנים ולא ילדה יוציא ויתן כתובה”, “אסור לשמש בשני רעבון”.

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!