כי תצא
אור החיים הקדוש מסביר שהקב״ה נותן לנו ברכה. אם אלקים ניצב בעדת קל – הנתינה הופכת לברכה, אזי אומות העולם מתקנאים בעם ישראל. ומצד שני יכולה הנתינה להיהפך, חלילה לקללה.
שילוח הקן וכיבוד הורים בגינם מובטח אותו שכר, שונות הן האחת מחברתה בתכלית השינוי. מבחינת המאמץ, הקושי, הפסד הממון..
מצד שני, צמד הציוויים בנושא אשת יפת תואר ובן סורר ומורה, אף הם מעוררים תהיות רבות:
לדוגמא: מדוע מותר לצאת למלחמת רשות? (שהרי ביטלו תקיעת שופר בכל ראשי השנים שחלים בשבת, שמא שופר יטולטל בשבת) מדוע אם כן, לא מבטחים מלחמת רשות לצורך פרנסה, לאור הסכנה הרוחנית העורבת ללוחמים?
לא דברה תורה אלא כנגד היצר הרע. במקרה של אשת יפת תואר, שלעולם לא היינו מעלים בדעתינו שהתורה תתיר מעשה מאין זה ושם התירה התורה, מכאן למד, שבכל מקום שהתורה אסרה, בוודאי הוא מקום שניתן לאסור, וניצן לעמוד באיסור זה במלואו.
דברה התורה כנגד היצר הרע : אנו מקיימים מצוות משום שכך צוווינו, גל כשאנחנו מבינים מדוע . הטעמים הנסתרים של המצוות להשם יתברך , הגלויות לנו. המובנת שבמובנות ואף הסתומה שבסתומות טומנים בתוכן סיבות שאינן גלויות לנו.
פרשת כי תצא מדברת על אותם מצוות, כדי ללמדינו אודות הביטול המוחלט לו אנו נדרשים , כלפי רצון הקב״ה.
העדר התבטלות הוא הוא שורש הרע ביטאו של אדם ראשון , כך גם בחטא העגל ואף בחטא המרגלים.
אקטואליה :
חלקו השני של השיעור הרב דן בנושא סגירת החנויות בשבת בתל אביב.
משה בן בארי ביטל את המשמרות – ביטל את משמרת הגבולות, וגם אז עם ישראל לא עלה לרגל . התברר למפרע שאי קיום מצוות עליה לרגל אינה נובעת בגין הגבולות הסגורים – מכאן חרבן מלכות ישראל