🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

הלכה יומית (שני) – מתי זה “ממחרת הפסח”?

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א
לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה
יום ראשון כ”ו תמוז התשפ”ב

עכשיו קראנו “ויסעו מרעמסס בחודש הראשון בחמשה עשר יום לחודש הראשון, ממחרת הפסח יצאו בני ישראל ביד רמה לעיני כל מצרים”. מתי יצאו בני ישראל ממצרים? ביום ט”ו בניסן. וא”כ גם הפסוק ביהושע שאמר “ויאכלו מעבור הארץ ממחרת הפסח מצות וקלוי”, זה בחמשה עשר בניסן. אבל זה לא נכון, רבותינו אומרים בקידושין (דף ל”ז ע”ב) שהקריבו את העומר ואח”כ אכלו מצות, מתי מקריבים את העומר? בט”ז בניסן. היכי משכחת לה “ממחרת הפסח”? זה ט”ז או ט”ו?

ויש כמה תשובות על זה. אבל התשובה הפשוטה והישרה ביותר, של ר”י – רבנו יצחק הזקן בעל התוספות. בקידושין שם כותבים התוספות את השאלה הזאת בשם אבן עזרא – רבי אברהם אבן עזרא, איך יתכן פעם “ממחרת הפסח” זה חמשה עשר בניסן ופעם “ממחרת הפסח” זה ששה עשר בניסן? אלא לשון תורה לחוד ולשון נביאים לחוד. מה הכוונה? בזמן התורה “פסח” זה הקרבת קרבן פסח, דהיינו בארבעה עשר בניסן, אז ממחרת הפסח זה ט”ו. ואילו בימי יהושע “פסח” נעשה ממוסד ‘חג הפסח’, ואף אחד לא יודע שערב פסח זה יום פסח, אלא ערב פסח זה ערב פסח, ופסח זה החג, ולכן ממחרת הפסח זה יום ט”ז.

וראיה לדבר, שכתוב ביהושע “מצות וקלוי”, מה זה וקלוי? מה אכפת לי מהקלוי הזה? כי הפסוק אמר “ולחם וקלי וכרמל”. ועוד דבר עשה יהושע, שבתורה כתוב “ולחם וגו’ לא תאכלו עד עצם היום הזה”, וכי אפשר לאכול לחם בפסח ח”ו? לכן הוא כתב “מצות”, כי הלחם של התורה זה מצות, שהרי מברכים על המצה “המוציא לחם מן הארץ”.

זה הפשט הפשוט, וזה התירוץ הפשוט ביותר. ה”פסח” של התורה זה יום ערב פסח, ו”פסח” שלנו זה חג הפסח. ולכן כל הפסוקים יבואו בשלום.

#הלכה_יומית_ממרן
———————
מוזמנים להצטרף כמנויים לערוץ היוטיוב ולקבל עדכונים בכל עת

בכתובת אתר כסא רחמים https://www.ykr.org.il תמצאו אלפי שיעורי תורה במגוון רחב של נושאים מתוכם יותר מ- 2,000 שיעורי וידאו מרתקים ממופת הדור מרן ראש הישיבה רבי מאיר מאזוז שליט”א,

מעל 17,000 תשובות לשאלות בכל הנושאים שרק תחשבו, חדשות און ליין על המתרחש בישיבה ועל מרן ראש הישיבה שליט”א, מאמרים מיוחדים ואלפי שיעורי וידאו מרבני הישיבה

שיעורי הוידאו והשו”ת מתעדכנים באתר על בסיס יום יומי

במהלך הגלישה באתר תגלו עוד המון דברים מיוחדים, מאמרים, עלונים, גלריות מרהיבות ועוד ועוד
מה שנשאר לכם זה רק להיכנס (ולא לשכוח לצאת…)

כתובת האתר: https://www.ykr.org.il

#הרב_מאזוז #כסא_רחמים

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.