🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

הלכה יומית (חמישי) – טעמים מפסיקים סמוכים בתורה.

הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א
לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה
יום חמישי כ”ה תשרי התשפ”ג

“ויאמר אלקים תדשא הארץ דשא” – זקף קטון, ואח”כ “עשב מזריע זרע” – זקף קטון, “עץ פרי עושה פרי למינו” – זקף קטון, “אשר זרעו בו על הארץ”. ככה היינו קוראים בחוץ לארץ. אבל אח”כ ראינו פה בשם הרד”ק, שצריך להיות “תדשא הארץ דשא” ברביע.

למה רביע? זה לא סתם. אדרבה לכאורה הטעמים הראשונים יפים יותר. אלא שיש כלל שאם שני טעמים מפסיקים קרובים אחד לשני, בלי הפסק של טעם מפסיק אחר באמצע, הראשון מפסיק יותר מהשני. ולכן כאן אם נגיד “תדשא הארץ דשא” – זקף קטון, “עשב מזריע זרע” – זקף קטון, זה אומר שדשא מפסיק יותר, היעלה על הדעת? הרי דשא מחובר לעשב. ולא יתכן ש”דשא” זקף קטון ומפסיק, “עשב מזריע זרע ועץ עושה פרי” מחוברים ביחד. אלא “דשא” – רביע, כי הוא מחובר ל”עשב מזריע זרע” – זקף קטון, ואח”כ “עץ פרי עושה פרי וגו’ על הארץ”. כך נמצא בהרד”ק. יש לו ספר על בראשית, שמו “עט סופר”. וכך מביא גם לחם ביכורים. אבל תמיד הטעם היה כבד עלינו, ועכשיו הבנו בסברא, “דשא” רביע, ככה צריך להיות, אין ברירה.

וראיה לדבר שאדם לא ישכח, שאם יש זקף קטון זקף קטון וזקף קטון – הראשון מפסיק יותר מכולם, מהפרשה שלנו: “ויאמר לאשה [זקף קטון], אף כי אמר אלקים [זקף קטון], לא תאכלו [זקף קטון]” – ויאמר לאשה זה כולל את הכל, כל מה שכתוב אח”כ אמר הנחש לאשה, אף כי אמר אלקים, וממשיך מה אמר, לא תאכלו מפרי עץ הגן. ואילו “לא תאכלו מכל עץ הגן” מחובר ביחד, מה לא תאכלו? תהיו בתענית ציבור? אלא לא תאכלו מכל עץ הגן, כך הוא אמר לכם שלא תאכלו. לכן זקף קטון זקף קטון זקף קטון, והראשון מפסיק יותר.

ולאו דוקא זקף קטון, אלא כל טעם מפסיק. אותו הדבר לדוגמא “ומשה היה רועה את צאן יתרו חותנו כהן מדין”, היה רועה – תביר, את צאן – תביר. למה תביר על תביר? אלא “היה רועה” הראשון מפסיק יותר, ואילו “את צאן” זה לא מפסיק, כי הכוונה את צאן יתרו. לכן בא תביר שהוא פחות מהתביר הראשון.

#הלכה_יומית_ממרן
———————
מוזמנים להצטרף כמנויים לערוץ היוטיוב ולקבל עדכונים בכל עת

בכתובת אתר כסא רחמים https://www.ykr.org.il תמצאו אלפי שיעורי תורה במגוון רחב של נושאים מתוכם יותר מ- 2,000 שיעורי וידאו מרתקים ממופת הדור מרן ראש הישיבה רבי מאיר מאזוז שליט”א,

מעל 17,000 תשובות לשאלות בכל הנושאים שרק תחשבו, חדשות און ליין על המתרחש בישיבה ועל מרן ראש הישיבה שליט”א, מאמרים מיוחדים ואלפי שיעורי וידאו מרבני הישיבה

שיעורי הוידאו והשו”ת מתעדכנים באתר על בסיס יום יומי

במהלך הגלישה באתר תגלו עוד המון דברים מיוחדים, מאמרים, עלונים, גלריות מרהיבות ועוד ועוד
מה שנשאר לכם זה רק להיכנס (ולא לשכוח לצאת…)

כתובת האתר: https://www.ykr.org.il

#הרב_מאזוז #כסא_רחמים

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!