🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

הלכה יומית: א. מנהג אמירת הקדישים בתפילה. (יום שישי ו’ טבת התשפ”ב)

*הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – יום שישי ו’ טבת התשפ”ב*

נושא ההלכה: מנהג אמירת הקדישים בתפלה.

הרב בן איש חי (ש”א פרשת ויגש אות ט”ז) כותב שהיה מנהג בבבל שכל הקדישים של התפלה, לרבות קדיש אחרי ישתבח וקדיש שלפני אשרי יושבי ביתך, כל מי שיש לו נפטר בתוך השנה אומר אותם, וכמה קלקולים מתהוים ונעשים מהדברים האלה, כי הם חושבים שע”י אמירת הקדיש מחיים את המתים.

ואני מכיר דבר כזה. פעם אחת הייתי צריך למסור הודעה בבית הכנסת “אליהו הנביא” ברחוב המקביל לז’בוטינסקי, הלכתי לשם, וראיתי אחד שאומר קדיש, “בחייכון וביומיכון ובחיי דכל בית ישראל”, אבל אין אף אחד שם, כולם יצאו והשאירו אותו מדבר לבד, והוא אומר את הקדיש לקירות… ואח”כ אומר: “רבותי, ברכו את ה’ המבורך”. מי ענה לו על רבותי? הקירות. מה השגעון הזה? למי אתה אומר קדיש? לכתלים? לקירות? קדיש על שטות?! וזה אחד הקלקולים שדיבר עליהם הבן איש חי. לכן אמרתי להם לא לעשות ככה. קם שוטה אחד, ואמר לי: “המנהג שלנו הלכה למשה מסיני”. הלכה למשה מסיני? מאיפה שמעת את משה מסיני?… מי הביא את ההלכה הזאת? יש לנו רשימה של כל ההלכות למשה מסיני, שהם עשרים ומשהו הלכות בלבד. והרמב”ם בהקדמתו לפירוש המשנה מביא אותם. ואיך פתאום גם זה הלכה למשה מסיני? ולמה “הלכה למשה מסיני” רק לעיראקים והחאלבים בלבד…

אבל כל אלה שהלכו בגלות חושבים שבקדיש הזה מחיים את המתים, ככה הבן איש חי מתלוצץ עליהם. ואחרי עמל וטורח אמר להם הבן איש חי: טוב, תמשיכו במנהג שלכם, אבל בקדישים באמצע התפלה בשבת ויום טוב, לא כל אחד ואחד יאמר אלא רק השליח ציבור בלבד, בחול תעשו כמו שתרצו, אבל בשבתות תעשו ככה. ואף שהיה בלבם איך מבטלים להם מנהג, כי הם חושבים שזה הלכה למשה מסיני. אבל הוא שתק ומשך את ידו, ולפחות תיקן משהו קטן. ובימים טובים כמו ראש השנה וכיפור וכדו’, כל הקדישים אומר אותם שליח ציבור, ואף אחד לא אומר אותם בכלל.

והנה גם היום במנין הראשון כאן יש כאלה שעשו ככה, אבל אסור לעשות את זה, הקדיש אומר אותו רק שליח ציבור בלבד. והקדיש שאחר תנא דבי אליהו, אומרים אותו כמה ביחד, כל מי שיש לו חיוב. ומי שאין לו חיוב לא אומר אותו בכלל, מאיפה בא השגעון הזה? וכי מה שאמרו שהקדיש אומרים אותו כולם פירושו כל קדיש בתפלה? לא ככה.

לכן אנחנו גמולים מהשגעון הזה, “גמולים” מלשון גומל תינוק מהחלב שלו, אל תעשו את זה, לא חאלבים ולא שוורים, “ואת החלבים מן השור”… לא תעשו את זה, אלא תמשיכו לעשות בדרך טובה וישרה ונכוחה בעיני אלקים ואדם.

https://chat.whatsapp.com/Bz6XAIz0axI4yfM1hms3WE
*לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה*

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!