🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

הלכה יומית: א.”וברית אבות לבנים תזכור” ב.הנוסח הישן עדיף ג.לתקן את הסידורים. (יום שני א’ שבט התשפ”ב)

*הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – יום שני א’ שבט התשפ”ב*

נושאי ההלכה: *א.* “וברית אבות לבנים תזכור”. *ב.* הנוסח הישן עדיף. *ג.* לתקן את הסידורים.

יש סידורים שכתוב “וזכות אבות לַבָּנִים תזכור”, ויש שכתוב בהם “לְבָנִים תזכור”. ואני אגיד לכם. בכל הסידורים של פעם כתוב לַבנים, ופעם אחת הוקשה לי “אבות” בלי הידיעה, ואילו “לַבנים” זה הבנים הידועים, איך זה יכול להיות? אם אבות בלי הידיעה אז אותו הדבר גם בנים בלי הידיעה. ולכן אמרתי מדעתי שצריך לומר לְבנים תזכור. אני לא מגיה רק מחליף את הניקוד בלבד. אבל אחרי שנים אמרתי שזה לא נכון, כי פירושו לבנים של אותם האבות. מתחילה אמרנו “וברית אבות”, ואח”כ “לבנים תזכור”, איזה בנים? של כל אומות העולם? אלא לבנים שלהם. לכן צריך לומר לַבנים בידיעה.

כמה שאפשר להשאיר את הנוסח הישן – עדיף. אבל אם אין ברירה מחליפים אותו, ולא כמו המשוגעים שאומרים כל מיני שטויות והבלים. למשל בסליחות שאומרים “מלא זכויות”, יש כאלה אומרים זַכִּיּוּת, מה זה זַכִּיּוּת? זה שם בלשון יחיד, אבל כולם נאמרים בלשון רבים, אדון הסליחות בוחן לבבות גולה עמוקות דובר צדקות, כולם רבים חוץ מזה. ומה זה “זַכִּיּוּת”? צריך לומר זַכּוּת, כי אין מלה זַכִּיּוּת. אלא זה שיבוש, והוא עלה בלבו של בעל חמדת ימים, שהוא היה חכם אבל טעה כאן, צריך לומר זְכֻיּוֹת. וגם כאן עדיף להשאיר את הנוסח הישן, “מלא זְכֻיּוֹת”. אמנם הנוסח הישן היה זָכֻיּוֹת, אבל זה לא משנה.

לכן תלמדו כלל, כל הספרים שכתוב בהם לְבָנִים, צריך לתקן אותם “לַבָּנִים תזכור”. פעם רבי יצחק יוסף בא אצל אבא שלו, והוא כעס עליו ואמר לו: לך לבית הכנסת, תקח את כל הסידורים, ותתקן אותם, שמי שאמר בעשרת ימי תשובה מלך אוהב צדקה ומשפט “חוזר”, לא אינו חוזר. אבל בסידורים כתוב ככה: “כיון שהזכיר מלך אינו חוזר”, אז מה יעשה? יכתוב כיון שהזכיר מלך חוזר. כלומר אם לא הזכיר אינו חוזר ועכשיו שהזכיר חוזר… אבל הוא אמר לו ככה שימחוק את המלה “אינו”, והלך ומחק את כל הסידורים האלה.

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!