⬅️ היכנסו לאתר המרתק של הרב נחמנסון “ואלה המשפטים”: https://hamishpatim.co.il/ 🎦 סרטונים 🔊 שיעורי אודיו 📝 שאלות ותשובות 🗒️ מאמרים ⚖️ פסקי דין
(י”ז תשרי תשפ”ד. )
עזרו לנו להמשיך ולחזק את העתיד שלנו. היו שותפים בלימוד התורה של אברכי כולל הדיינות “הוראה ומשפט” (שע”י עמותת “עבודת לב וחסד” ע”ר).
לתרומות בלינק:
https://meshulam.co.il/purchase?b=1f725759ec9ca7b037078d358ce0227c
בדף התרומה תוכלו לצרף הקדשה לזכות / לעילוי נשמת.
לתרומות בהעברה בנקאית: בנק פאגי (52), סניף 174, חשבון 54194, על שם “עבודת לב וחסד”. קוד מוסד להוראת-קבע בנקאית: 07041 (בהעברה בנקאית אנא ציינו מספר פלאפון או כתובת דוא”ל למשלוח קבלה)
לעמותה קיים אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודה.
תמלול אוטומטי מהשיעור (יתכנו שגיאות):
אחי היקרים אני רוצה להתייחס לסוגיה בהלכות סוכה סוכה כשאתה עושה אותה במרפסת שלך או שאתה עושה אותה על הגג שלך אז זה דברים שמתקבלים הכל טוב לאף אחד זה לא מפריע אבל כשאתה עושה סוכה בחצר פה מתחילים להיות הבעיות פה מתחילות להיות הדילמות אני יודע שאתם כולכם אנשים שגרים על הקרקע עם בתים פרטיים עם חצר סגורה ואני יודע ש שיעור הזה לא מדבר אליכם אבל מכיוון שיש מצווה להתערב עם עם ישראל זאת אומרת להרגיש גם יהודים אחרים וזה דבר שהוא נוגע אז חשוב לדעת מה קורה כאשר בן אדם היה רגיל לעשות את הסוכה בחצר אני מדבר חצר המשותפת היה רגיל לעשות אותה במקום מסוים יום אחד הגיע עוד דתי אחד לבניין ומר לו אני רוצה לעשות פה הוא אומר יש לי חזקה אני כבר שנה אני פה אתה הגעת אתמול אתה רוצה לעשות פה עניינים כולם יודעים שאני עושה את הסוכה פה זה סוג אחד של שאלה שאלה שנייה מה קורה כאשר בן אדם באמת עשה שנה את הסוכה רק שיש לו שכן מלמעלה רוצה להוציא גגון לא משהו בקטנה איזה מזגן איזה זה איזה חבלי כביסה רוצה להוצי גגון הוא חותך לו חצי מהסוכה שתי מטר קדימה אז או שהוא רוצה לעשות מרפסת בא הבעל לסוכה ואומר לו יש לי חזקה על הסוכה אז אני לא יכול שתוציא את המרפסת אתה גומר אותי אתה לא נותן לי את הסוכה שלי האם יש דבר כזה שנקרא חזקה בסוכה אומרת הגמרא במסכת בב בטרה בדף ו’ בצורה מפורשת סוכת החג שבעה ימים זה לא חזקה חבל על הזמן זה לא חזקה הראי זה הראי דירת הראי זה לא נקרא חזקה זה שאני נתתי לך זה ששתקתי לך במשך שנה שתעשה פה שבוע ימים סוכה זה לא נקרא שאתה עשית חזקה זה לא חזקה לכל הכיוונים אני אומר לכם אני אומר לכם את זה בגלל הדירה השנייה והשלישית שאתם תקנו בשביל השקעה בשביל השקעה ואתם תזכירו אותה לאנשים דתיים ויתחילו מריבות ואז יחזרו אליכם בתור בעלי בתים לכן אתם צריכים ללמוד את ההלכה הזאת גם כן אין דבר כזה חזקה במקום של סוכה אלא אם כן בתנאי אחד התנאי האחד הוא כאשר אותו אדם שהיה כאן עשה ממה שהוא בגוף בקוף הקרקע למשל הוא יצר עשה רצפה יש אנשים שהם הוא עשה בטון או רצפות לאזור הזה של הסוכה שלו וכולם שתקו אז זה היה צריך להפריע לכם למה לא מחיתם אז השתיקה שלכם תפסה משהו אותו דבר אם הוא עשה יתד או כאין זה אבל זה ברור הדבר שזה צריך להיות דבר שכולם רואים אותו אם הוא בא ואומר הנה הנה שמתי פה את הבורג הזה תקעתי אותו פה בקיר זה לא החזקה שעליה אנחנו דיברנו אנחנו דיברנו לא רק שבנית סוכה כי זה בכלל לא חזקה גם הרבה יותר משלוש שנים אבל אם עשית איזשהו דבר שהם רואים אותו וזה חצר המשותפת ה הייהה להם לזעוק היה להם לקום ולהגיד מה אתה עושה צר המשותפת כ בשלך וזה יהיה באמת טענה וטענה חזקה הבעייה היא שבהלכה אנחנו מוצאים מקרה מקרה מעניין של בן אדם שהייתה לו חורבה מה זה חורבה בית רוס ישן השטח שלו ובבית אף אחד לא גר לידו יש אדם שבנה בית חדש וילה והוא פתח חלונות לכיוון החורבה של ההוא אומר בעל ה אומר בעל החורבה לבעל הוילה אני לא רוצה שתפתח את החלונות לכיוון שלי יש מושג שנקרא בהלכה אזק ראייה אני לא רוצה שאתה תפתח חלונות לכיוון החורבה שלי אולי מחר אני אבנה את החורבה ואז החלונות שלך יפריעו לי נכון להרגע אף אחד לא גר כאן זה לא מפריע לאף אחד פתח את החלונות אבל אולי בעתיד זה יפריע לי ובזה נחלקו הראשונים הראש והרמבן נחלקו האם הוא יכול להגיד לו מילה או כן או לא וזה הוא הופיע גם כן בשולחן ערוך המחלוקת הזה בסימן קנד בסעיף טז אבל אני טוען שזה בכלל לא נוגע לסיפור שלנו עם הסוכה בניתי סוכה במשך שנים אף אחד לא מחה בי אתה לא אמרת לי שאתה רוצה להוציא מרפסת הכל טוב ויפה אבל בן אדם כשהוא עשה איזשהי פעולה אם הוא למשל עשה ריצוף נגיד כמו שאמרתי קודם עשה ריצוף במקרה שהוא עשה ריצוף אז הוא בעצם מרה שאני מתכוון לעשות פה לנצח כל זמן שאני גר פה אני הולך לעשות את הסוכה שלי פה וכשאני עושה את הסוכה מוריי ורבותיי אני משתמש כבר עכשיו בכל האוויר שנמצא למעלה זה לא הפשט שאני מבקש ממך אל תבנה עכשיו את הוילה שך עם החלונות לכיוון שלי כי אולי בהמשך אני אני אבנה את החורבה זה לא קשור כי עדיין לא בניתי את החורבה ואילו כאן כשאני משתמש אחרי שעשיתי איזהשהו דבר בקרקע כמו ריצוף כשאני משתמש בסוכה אני משתמש בכל האוויר שיש מעליה כי סוכה שיוצא מעליה משהו זה כבר לא שווה סוכה אז לכן הטענה הטענה של בעל סוכה כזה שעשה איזהשהו דבר זה שאני משתמש ואני משתמש בהכל ולכן באמת זה תהיה באמת חזקה יש ספר עתיק שמציין אליו רבי עקיבא יגר בגדי ישע ככה זה נקרא והספר הזה אומר ככה בלי לעני דף אף בלי ספר קדמון ספר מקובל הוא כותב בלי לני דף אף שמנהג היהודים היה זה שהם עושים סוכה ושיש חזקות וזה בעצם מעורר טעייה על כל מה שאני אמרתי כי באמת מהו ההיגיון שעליו אני….