🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

ברכה לאחר עשיית המצווה – מצווה מתמשכת – מצוות תפילין – מצוות עיטוף בטלית – מצוות קביעת מזוזה

פרשת בא – תשפ”א
“וְהָיָה לְךָ לְאוֹת עַל יָדְךָ וּלְזִכָּרוֹן בֵּין עֵינֶיךָ לְמַעַן תִּהְיֶה תּוֹרַת ה’ בְּפִיךָ כִּי בְּיָד חֲזָקָה הוֹצִאֲךָ ה’ מִמִּצְרָיִם”.

בשו”ע חלק או”ח סימן ל’ סע’ ג’ פסק כי המשכים לדרכו קודם עלות השחר, רשאי להניח תפילין בלא ברכה ולצאת לדרכו בעוד התפילין עליו ובהגיע זמן תפילין ימשמש בהם ויברך עליהם.

המקור לדין זה מממסכת מנחות דף ל”ו ע”א.

בטעם הדבר, ביארו בפוסקים (הפרי מגדים ואח’), דמצוות תפילין איננה עצם קשירת התפילין או הנחתם, אלא היות התפילין מונחים עליו.

ומשכך, חשבינן ליה למצוות תפילין כמצווה מתמשכת ובהתאם אף ברכותיה מתממשכות משך כל זמן שהתפילין מונחים עליו.

כעין זה נקטו התוס’ במנחות שם, גם לגבי אדם שהתעטף בטלית קודם עלות השחר בלא ברכה, כשיאור היום בהגיע זמן המצווה אינו צריך לפשוט טליתו ולהתעטף מחדש, כדי לברך על העיטוף בטלית, אלא סגי למשמש בטליתו ולברך עליה.

והנה, איתא בתשובות רעק”א, קמא סימן ט’, דהשוכר מחבירו בית עם מזוזה המנהג הוא שהשוכר אינו מברך “על מצוות מזוזה” אע”פ שמזוזה חובת הדר היא ובוודאי מקיים השוכר מצוות מזוזה.

ובטעמו של דבר מבאר רעק”א, דאפילו אם מצוות מזוזה אינה פעולת קביעת המזוזה במשקוף הבית אלא עצם היותה בבית – ומצווה מתמשכת היא כל תקופת דיורו בבית, ולפי זה ראוי שהשוכר יברך עם כניסתו לבית, מ”מ מביא בשם ברכי יוסף דהשוכר אינו מברך, משום שתקנו ברכתה רק בעת קביעתה ותו לא.

אולם רעק”א נשאר בצ”ע מדוע אכן לא יברך בהיכנסו לבית ואף יוכל למשמש בה קודם.

וקשה, מאי שנא:

בין: מצוות תפילין שלגביה פסקינן דאם לא ברך בשעת העשייה, שהיה אז פטור, מ”מ מברך לאחר מיכן בעודם עליו – משום שמצווה מתמשכת היא היותן עליו.

ובין: מצוות טלית דגם לגבי, וכמו בתפילין, פסקינן כי יכול לברך על מצווה זו כל עוד הוא מעוטף בטלית.

לבין: מצוות מזוזה דלמרות היותה מצווה מתמשכת – כל זמן היותה בביתו.

מ”מ מי ששוכר בית עם מזוזה אינו מברך עליה זאת מהטעם דאין לברך על מצווה זו רק בשעת מעשה קביעתה.

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!