🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

“אמלתרא”- קורה הגבוהה למעלה מכ’ אמה לעניין טלטול בשבת – סכך הגבוה למעלה מ20 – נר חנוכה הגבוה מ20

חנוכה תשפ”א

קי”ל בש”ס דשלושה דברים שהניחם למעלה מעשרים אמה פסולים משום דלא שלטא ביה עינה ואלו הם:

“קורת מבוי” לעניין טלטול בשבת – מסכת עירובין דף ב’ ע”א.

“סכך לסוכה” – מסכת סוכה דף ב’ ע”א (אף סכך סוכה לדעת רבה (שם) פסול מטעם זה, וכתב הרי”ף שם שיש שפסקו כטעמיה דרבה).

“נר חנוכה” – מסכת שבת דף כ”ב ע”א.

יחד עם זאת לעניין “שבת” איתא במסכת עירובין דף ג’ ע”א דאם בקורה יש “אמלתרא” (כלומר “קורה מצויירת”) הרי שהיא כשרה למרות שהניחה למעלה מעשרים אמה, היות והיא מושכת את עין הרואה וחשבינן ליה כמי “דשלטא ביה עיניה” .

וכך נפסק בשו”ע או”ח שס”ג סע’ כ”ו.

אלא מאי, שלא מצינו בש”ס ו/או בראשונים ו/או בפוסקים האחרונים דמאן דהוא מכשיר “נר חנוכה” או “סוכה” (לדעת רבה) ב”אמלתרא” אף למעלה מעשרים אמה.

יתירה מזו, סוכה ברגיל היא עם “נויי סוכה” בסככה ואין סיבה שנויי סוכה לא ייחשב כ’אמלתרא’ לכל דבר ועניין ואם כן יש להכשירה אף במלמעלה מעשרים אמה.

וכנ”ל “נר חנוכה” המוצב בחשיכה בחלון הבית הבוהק ומאיר למרחוק כמוהו כ”אמלתרא”.

ואם כן יקשה, מאי שנא:

בין: קורת מבוי לעניין “טלטול בשבת” שה”עיצוב” בה מכשירה למעלה מעשרים אמה היות ו”שלטא ביה עיניה”.

לבין: נר חנוכה וסכך סוכה שלעולם פסולים למעלה מעשרים אמה, גם אם יהיו “מעוצבים” וימשכו את העין ואת הלב, משום “דלא שלטא ביה עיניה”.

לע”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.