לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240206
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240295
נדרים דף נח
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
כל דבר שיש לו מתירין כגון טבל ומעשר שני והקדש וחדש – לא נתנו בהן חכמים שיעור, וכל דבר שאין לו מתירין כגון תרומה ותרומת מעשר וחלה וערלה וכלאי הכרם – נתנו בהם חכמים שיעור; אמרו לו, והלא שביעית אין לה מתירין ולא נתנו בה חכמים שיעור, דתנן ‘השביעית אוסרת כל שהוא במינה’! אמר להן, אף אני לא אמרתי אלא לביעור, אבל לאכילה בנותן טעם’. ודלמא הא נמי לחומרא שאני? אלא מן הדא פשטה, דתנן ‘בצלים שירדו עליהם גשמים וצמחו – אם היו עלין שלהן שחורין אסורין, הוריקו מותרין, ר’ חנניא בן אנטיגנוס אומר, אם יכולין ליתלש בעלין שלהן – אסורין, וכנגדן למוצאי שביעית מותרין’, למימרא דגידולי היתר מעלין את האיסור. ודלמא במדוכנין? אלא מן הדא, דתניא,
עמוד ב
‘המנכש עם הכותי בחסיות – אוכל מהן אכילת עראי ומעשרן ודאי, רבי שמעון בן אלעזר אומר אם ישראל חשוד על השביעית למוצאי שביעית מותר’, למימרא דגידולי היתר מעלין את האיסור. ודלמא בדבר שזרעו כלה? הא תניא ‘אלו הן חסיות כגון הלוף השום והבצלים’! ודלמא במדוכנין? חשוד על השביעית קתני. ודלמא בתערובת? המנכש קתני. לימא תיהוי תיובתיה דרבי יוחנן ודרבי יונתן? אמר רבי יצחק, שניא שביעית, הואיל ואיסורה ע”י קרקע – בטילתה נמי ע”י קרקע. הרי מעשר דאיסורו ע”י קרקע ואין בטילתו על ידי קרקע, דתניא ‘ליטרא מעשר טבל שזרעה בקרקע והשביחה והרי היא כעשר ליטרין – חייבת במעשר ובשביעית ואותה ליטרא מעשר עליה ממקום אחר לפי חשבון’?
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים