לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240181
שמע http://daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=240270
נדרים דף לג
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
והא מן מאכל נדר? אמר רשב”ל, באומר ‘הנאת מאכלך עלי’. אימא שלא ילעוס חיטין ויתן על מכתו? אמר רבא, באומר ‘הנאה המביאה לידי מאכלך עלי’. אמר רב פפא, שק להביא פירות וחמור להביא עליו פירות ואפי’ צנא בעלמא – הנאה המביאה לידי מאכל הוא. בעי רב פפא, סוס לרכוב עליו וטבעת ליראות בה מהו? מיפסק ומיזל בארעיה מאי? תא שמע, ‘אבל משאיל לו חלוק וטלית נזמים וטבעות’; היכי דמי? אילימא שלא ליראות בהן – צריכא למימר? אלא לאו אפילו ליראות בהן, וקתני משאילו! לא, לעולם שלא ליראות, ואיידי דקתני רישא ‘לא ישאילנו’, תנא סיפא ‘משאילו’: מתני’. וכל דבר שאין עושין בו אוכל נפש – מקום שמשכירין כיוצא בהן אסור: גמ’. מכלל דרישא אף על פי שאין משכירין; מאן תנא? אמר רב אדא בר אהבה, ר’ אליעזר היא: מתני’. המודר הנאה מחבירו – שוקל לו את שקלו ופורע את חובו ומחזיר לו את אבידתו. מקום שנוטלין עליה שכר – תפול הנאה להקדש: גמ’. אלמא אברוחי ארי בעלמא הוא ושרי, מאן תנא? אמר רב הושעיא, זו
עמוד ב
דברי חנן היא. רבא אמר, אפי’ תימא דברי הכל – גבי מודר הנאה דיהיב על מנת שלא לפרוע. מאי חנן? דתנן, ‘מי שהלך למדינת הים ועמד אחד ופירנס את אשתו – חנן אמר איבד את מעותיו, נחלקו עליו בני כהנים גדולים ואמרו ישבע כמה הוציא ויטול, א”ר דוסא בן הרכינס כדבריהם, אמר ר’ יוחנן בן זכאי יפה אמר חנן – הניח מעותיו על קרן הצבי’. רבא לא אמר כרב הושעיא – דקא מוקים לה למתניתין כד”ה, רב הושעיא לא אמר כרבא – גזירה שלא ליפרע משום ליפרע: מחזיר לו את אבידתו: פליגי בה ר’ אמי ור’ אסי. חד אמר, לא שנו אלא בשנכסי מחזיר אסורין על בעל אבידה, דכי מהדר ליה מידעם דנפשיה קא מהדר ליה, אבל נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר – לא קא מהדר ליה, דקא מהני ליה פרוטה דרב יוסף. וחד אמר, אפי’ נכסי בעל אבידה אסורין על מחזיר מהדר ליה, ומשום פרוטה דרב יוסף לא שכיח.
© כל הזכויות שמורות לאור הגנוז ברסלב - נבנה על ידי אמויה סטודיו בניית וקידום אתרים | אחסון אתרים