*הלכה יומית מפי מרן ראש הישיבה שליט”א – יום שלישי ז’ אדר א’ התשפ”ב*
נושא ההלכה: יום פטירת משה רבנו ע”ה.
היום יום שבעה באדר. האשכנזים מתענים, מי שנוהג להתענות, בשבעה באדר ראשון. והספרדים אומרים לא ככה, אלא העיקר בשבעה באדר שני. וזו לא רק מחלוקת של אשכנזים וספרדים, אלא זו מחלוקת תנאים במסכת נדרים, רבי מאיר ורבי יהודה, אחד אומר בשבעה באדר ראשון, ואחד אומר בשבעה באדר שני. מי שאומר באדר שני, הטעם כמו שעושים פורים באדר שני כך נעשה ג”כ כאן. והשני אומר לא ככה, כי בפורים זה כדי “מיסמך גאולה לגאולה”, אנחנו סומכים גאולה של פורים לגאולה של פסח, ואילו כאן זה תענית, אז באדר ראשון.
אבל יש סייעתות לכאן ולכאן. סייעתא לאשכנזים, שפרשת “ואתה תצוה” שלא נזכר בה משה, זה יוצא השבוע הזה. לפני “ויקהל פקודי” כל הפרשיות נפרדות, ואח”כ מתחילים כל הסיבוכים של שנה מעוברת ושנה פשוטה, אבל עד ויקהל פקודי הכל כרגיל, ולכן “ואתה תצוה” חלה בשבוע של שבעה באדר. והדעה השניה אומרת לא ככה, כי המן אמר שמשה מת באדר, “וירא כי באדר מת אבי התעודה”, א”כ המן רצה לעשות דוקא בחודש אדר, ואח”כ התהפך המזל שלו, “ונהפוך הוא”, אז א”כ מתי נעשה הנס של פורים? באדר שני. וגם יום שבעה באדר שני מתאים תמיד ליום ל”ג לעומר, כי כתבו שרשב”י הוא הנשמה של משה רבנו, לכן ל”ג לעומר באותה שנה יחול בדיוק ביום שיחול שבעה באדר שני.
אבל היום אנחנו כמעט לא נוהגים לצום ביום הזה, מי נוהג לצום? רק יחידי סגולה. אבל לעשות סעודה ולספר על משה רבנו, זה דבר טוב, והסעודה לכבוד משה רבנו.
https://chat.whatsapp.com/Bz6XAIz0axI4yfM1hms3WE
*לע”נ גאולה בת אסתר, ואורנה בת זהבה*