🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

מסכת מועד קטן דף כב – 8 דקות של לומדות ועמקות בדרך הלימוד הישיבתית

לְמִיסְבַּר – שיעורי עמקות ולומדות בגמרא
שיעורי עיון קצרים על דפי הש”ס מאת הרה”ג רבי ישראל כהן שליט”א, משיעורים שנאמרו במקומות התורה ‘עוד יוסף’ ו’זאת ליעקב’.
לשאלות, לשיעורים ולבירורים: lemisbar@gmail.com
להורדת השיעור:
וידאו https://www.daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=224502
שמע https://www.daf-yomi.com/MediaPage.aspx?id=224474
מועד קטן דף כב
להלן דף הגמרא, מפוסק:
עמוד א
הלך גדול הבית לבית הקברות, מהו? תא שמע, דאמר רבי חייא בר אבא, אמר רבי יוחנן, אפילו הלך גדול הבית לבית הקברות – מונה עמהן. מונה עמהן? והתניא ‘מונה לעצמו’? לא קשיא, הא דאתא בגו תלתא, והא דלא אתא בגו תלתא. כי הא דאמר להו רב לבני הצלפוני, דאתו בגו תלתא לימנו בהדייכו, דלא אתו בגו תלתא לימנו לנפשיהו. אמר להו רבא לבני מחוזא, אתון דלא אזליתו בתר ערסא, מכי מהדריתו אפייכו מבבא דאבולא, אתחילו מנו: ר”ש אומר אפילו בא ביום השביעי ממקום קרוב מונה עמהן: א”ר חייא בר גמדא, א”ר יוסי בן שאול, אמר רבי, והוא שבא ומצא מנחמין אצלו. בעי רב ענן, ננערו לעמוד ולא עמדו, מהו? תיקו. גמירי חבריה דר’ אבא בר חייא מר’ אבא, ומנו? ר’ זירא, ואמרי לה חבריה דר’ זירא מרבי זירא, ומנו? ר’ אבא בריה דר’ חייא בר אבא, א”ר יוחנן, הלכה כרבי שמעון בן גמליאל בטריפות, והלכה כרבי שמעון באבל. כרבי שמעון באבל – הא דאמרן; כרשב”ג בטריפות – דתנן ‘בני מעים שניקבו וליחה סותמתן כשרה, דברי רשב”ג’. מאי ליחה? אמר רב כהנא, שירקא דמעיא דנפיק אגב דוחקא. אמר מאן דהוא, איזכי ואסיק ואגמרא לשמעתא מפומיה דמריה. כי סליק, אשכחיה לר’ אבא בריה דרבי חייא בר אבא, א”ל, אמר מר הלכה כרשב”ג בטריפות? א”ל, אנא אין הלכה אמרי. כר”ש באבל מאי? א”ל, פלוגתא נינהו. דאיתמר, רב חסדא אמר הלכה, וכן א”ר יוחנן הלכה. ר”נ אמר, אין הלכה. ואין הלכה כרשב”ג בטריפות, והלכה כר”ש באבל, דאמר שמואל, הלכה כדברי המיקל באבל. על כל המתים כולן – מדחה מטתו הרי זה משובח; על אביו ועל אמו – הרי זה מגונה. היה ערב שבת או ערב יום טוב – הרי זה משובח, שאינו עושה אלא לכבוד אביו ואמו. על כל המתים כולן – רצה ממעט בעסקו, רצה אינו
עמוד ב
ממעט; על אביו ועל אמו – ממעט. על כל המתים כולן – רצה חולץ, רצה אינו חולץ; על אביו ועל אמו – חולץ. ומעשה בגדול הדור אחד, שמת אביו, וביקש לחלוץ, וביקש גדול הדור אחר שעמו לחלוץ, ונמנע ולא חלץ. אמר אביי, גדול הדור – רבי, גדול הדור שעמו – ר’ יעקב בר אחא. ואיכא דאמרי, גדול הדור – ר’ יעקב בר אחא, גדול הדור שעמו – רבי. בשלמא למ”ד גדול הדור שעמו רבי, היינו דנמנע ולא חלץ; אלא למ”ד רבי יעקב בר אחא, אמאי נמנע ולא חלץ? רשב”ג נשיא הוה, וכולי עלמא מיחייבי למיחלץ! קשיא. על כל המתים כולן – מסתפר לאחר ל’ יום; על אביו ועל אמו – עד שיגערו בו חבריו. על כל המתים כולן – נכנס לבית השמחה לאחר ל’ יום; על אביו ועל אמו – לאחר י”ב חדש. אמר רבה בר בר חנה, ולשמחת מריעות. מיתיבי, ‘ולשמחה ולמריעות ל’ יום’? קשיא. אמימר מתני הכי, אמר רבה בר בר חנה, ולשמחת מריעות מותר ליכנס לאלתר. והא תניא ‘לשמחה שלשים ולמריעות שלשים’? ל”ק, הא באריסותא, הא בפורענותא. על כל המתים כולן – קורע טפח; על אביו ועל אמו – עד שיגלה את לבו. א”ר אבהו, מאי קרא (שמואל ב א יא) ‘ויחזק דוד בבגדיו ויקרעם’, ואין אחיזה פחות מטפח. על כל המתים כולן – אפילו לבוש עשרה חלוקין, אינו קורע אלא עליון; על אביו ועל אמו – קורע את כולן, ואפיקרסותו אינה מעכבת. אחד האיש ואחד אשה. ר”ש בן אלעזר אומר, האשה קורעת את התחתון ומחזירתו לאחוריה, וחוזרת וקורעת את העליון. על כל המתים כולן – רצה מבדיל קמי שפה שלו, רצה אינו מבדיל; על אביו ועל אמו – מבדיל. רבי יהודה אומר, כל קריעה שאינו מבדיל קמי שפה שלו, אינו אלא קרע של תיפלות. אמר רבי אבהו, מ”ט דר’ יהודה? דכתיב (מלכים ב ב יב) ‘ויחזק בבגדיו ויקרעם לשנים קרעים’; ממשמע שנאמר ‘ויקרעם’, איני יודע שהן לשנים? אלא שנראין קרועים כשנים. על כל המתים כולן – שולל לאחר שבעה, ומאחה לאחר שלשים; על אביו ועל אמו – שולל לאחר ל’, ואינו מאחה לעולם, והאשה שוללתו לאלתר מפני כבודה. כי אתא רבין א”ר יוחנן, על כל המתים – רצה קורע ביד רצה קורע בכלי; על אביו ועל אמו – ביד. וא”ר חייא בר אבא, א”ר יוחנן, על כל המתים כולן – מבפנים; על אביו ועל אמו – קורע מבחוץ. אמר רב חסדא, וכן לנשיא. מיתיבי ‘לא הושוו לאביו ולאמו אלא לאיחוי בלבד’; מאי לאו אפילו לנשיא? לא, לבר מנשיא. נשיאה שכיב, א”ל רב חסדא (לרב חנן בר רבא), כפי אסיתא וקום עלה, ואחוי קריעה לעלמא. על חכם חולץ מימין, על אב ב”ד – משמאל, על נשיא – מכאן ומכאן. ת”ר, חכם שמת – בית מדרשו בטל, אב ב”ד שמת – כל בתי מדרשות שבעירו בטילין, ונכנסין לביהכ”נ ומשנין את מקומן, היושבין בצפון יושבין בדרום, היושבין בדרום יושבין בצפון. נשיא שמת – בתי מדרשות כולן בטילין, ובני הכנסת נכנסין לבית הכנסת

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה צנועה.