🕯️️ הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אהוד יהודה בן ליאורה לוסי ז"ל 🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוסף בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ליאורה לוסי בת דיאמנטינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת אברהם בן פנינה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ברוך בן מסעודה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רבקה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יחזקאל בן רחל ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ויקטוריה בת טופחה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יהודה בן מרים ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת פנינה בת אסתר ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת ציון בן שרה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יעקב בן רוז ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת מזל בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת רינה בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת יוכבד בת ויקטוריה ז"ל🕯️️
🕯️️הלימוד באתר מוקדש לעילוי נשמת שמעון בן מיסה ז"ל🕯️️

חילוקא | “כלו לו חציו” – מדליק אש – זורק חץ | לע'”נ מרת חיה שרה גולובנציץ ע”ה

“כלו לו חציו” – מדליק אש – זורק חץ

ראה במסכת ב”ק דף כ”ג ע”א דנקטינן שם כי למ”ד “אשו משום חציו”, אית ליה נמי “אשו משום ממונו”.

ולפיכך, מי שהבעיר אש מול גדר (גדר שביכולתה למנוע מהאש מלהתפשט) ונפלה הגדר, שלא מחמת הדליקה, ולא מנע, מבעיר האש, מהאש מלהזיק, חייב המבעיר על נזקי האש מהטעם של “אשו משום ממונו” (דומיא דשורו שלא שמרו ויצא והזיק) – למרות שפטור מדין “אשו משום חציו” ד”כלו לו חציו”.

לעניין זה ראה רמב”ם פרק י”ד מהלכות נזקי ממון הלכה ד’ ובשו”ע סימן תי”ח סעיף י”ג שפסקו כך להלכה.

והנה, ראה במסכת סנהדרין דף ע”ז ע”ב דאמרינן שם “זרק חץ ותריס בידו, ובא אחר ונטלו, ואפילו הוא (זורק החץ) קדם ונטלו פטור היות ובעידנא דשדייה ביה מיפסק פסיק גיריה”.

ובארו שם בתוס’ (בד”ה בנזקין) כי פטור האמור הוא בין מרציחה ובין מנזיקין.

כלומר, לא רק שאין מחייבין את יורה החץ למול תריס כדין “חציו וכוחו”, אלא גם אין מחייבים את זורק החץ במה שהסיר את התריס במו ידיו כדין אדם שלא שמר על ממונו (החץ שלו) מלהזיק.

וברי שאין מקום לחלק בין “אשו” שנחשב גם כ”ממונו”, לבין “חצו” שאף הוא צריך להיחשב בנוסף גם כ”ממונו”, דמאי שנא, והלא כל כוח המיוחס ומושפע מהאדם לא גרע מ”אשו”. (ומה בין זה ל”אבנו סכינו ומשאו שהניחן בראש גגו והזיקו ברוח מצויה”).

ויקשה, מאי שנא:

בין: המדליק אש מול הכותל, ונפל הכותל, ויכול למנוע ההיזק, ופשע ולא מנע, שחייב בנזקי האש מהטעם של “אשו משום ממונו”.

לבין: הזורק חץ, ופשע כשהסיר את התריס במו ידיו, דפטור מנזקי החץ מהטעם של “כלו לו חציו” ואין מחייבים את הזורק גם מדין “ממונו”.

(קושיית “קהילות יעקב” ב”ק סימן ב’)

Like this article?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

השאירו תגובה

מפיצי האור של רבי נחמן מברסלב

קבלו פעם בחודש חבילת עלונים להפצה בהשתתפות בתרומה כנדבת ליבכם - אשרינו!